گاز R22 چیست ؟

 

گاز 22 یا مبرد R22  نوعی گاز مبرد هستند که در سیستم های برودتی یا تهویه مطبوع تزریق می شوند. دی کلروفلورومتان ها عضوی از خانواده بزرگتر هیدروفلوئلر کربن ها هستند. این گاز ها در اصل بدون رنگ و بود هستند و امکان اشتعال ندارند. R12 اولین گاز از خانواده HCFC است که به عنوان گاز مبرد در یخچال های قدیمی مورد استفاده قرار می گرفت و مصرف آن تا کنون کم و بیش ادامه دارد. عمده استفاده از گاز R22 در صنایع برودتی و تهویه مطبوع می باشد. سردخانه یخچال ها و فریزر فروشگاهی بر و کولر گازی از جمله وسایلی هستند که با گاز R22 سازگاری دارند. گاز R22 پرکاربرد ترین گاز برودتی شناخته می شود با تمام ویژگی های مثبت سال هاست استفاده از HCFC-22 یا گاز R22 در وسایل سرمایشی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته ممنوع شده است. در اصل به عنوان مبرد دماي پايين تهيـه شـده و بـه طـور وسـيعي در فريزرهـاي خانگي و سيستمهاي تجاري و صنعتي با دماي پايين تا دماي اواپراتـور ٨٧ -درجـه سـانتيگراد مورد استفاده قرار ميگيرد. استفاده عمده اين مبرد امروزه در دستگاههاي تهويه مطبوع كوچك مي باشد كه در انها به دليل محدوديت فضا، استفاده از كمپرسورهاي با جابجايي كم مزيـت بـه شمار ميرود. مزيت اصلي فريون ٢٢ بر فريون ١٢ نيز همين جابجايي كم كمپرسور ميباشد كه تقريبًا ٦٠ %فــــريون ١٢ است. از سال ۲۰۱۰ و بنا به پروتکل مونترال و به دلیل ایجاد گرمایش بیش از حد کره زمین و تخریب لایه اوزون تولید و فروش گاز R22 در بیشتر کشورهای توسعه یافته ممنوع گشت ولی به دلیل تقاضای بالای این گاز و مورد استفاده قرار گرفتن آن در بیشتر سیستم های تهویه مطبوع و تبرید همچنان در بسیاری از کشور ها تولید و به بازار ارائه میشود

 مطالعه بیشتر:

داکت اسپیلت چیست؟

VRF چیست ؟

مبرد چیست ؟

به بيان كلي مبرد ماده اي است كه با جذب حرارت از يك ماده به صورت عامل خنك  كن عمل مي  نمايد ، براي اينكه مبردي براي استفاده مناسب باشد بايستي داراي خـواص شـيميايي فيزيكي و ترموديناميكي ويژه  اي باشد كه استفاده از آن را مطمئن و اقتصادي سازد  بايد توجـه شود كه مبرد ايده آل وجود ندارد و بـه دليـل اختلاف فـاحش شـرايط و نيازهـا و كاربردهـاي مختلف، مبردي وجود ندارد كه بتواند براي همه كاربردها مناسـب باشـد. بنـابراين يـك مبـرد هنگامي ايده  آل خواهد بود كه بتواند شرايط و نيازهاي يك كاربرد بخصوص را تامين نماید.

کسب اطلاعات بیشتر

 از جمله زیان هایی که این گاز دارد

  • از بین رفتن لایه اوزون و گرم شدن کره زمین
  • نابودی پوشش های گیاهی
  • انقراض برخی از حیوانات
  • کم آبی

 تفاوت گاز r22 و گاز r410قیمت و خرید گاز R22

کولر گازی از انواع مختلفی از مبرد استفاده می کنند که با نام های R22 و گاز R410 شناخته می شوند و همچنین انواع کمپرسورها که برای هر نوع مبرد مورد استفاده قرار میگیرند نیز باهم متفاوت هستند. کمپرسورهایی که با مبرد r22 کار می کنند از مدل هایی قدیمی تر محسوب می شوند در حالی که کمپرسور های R410 مدل هایی هستند که بر روی تمام دستگاه های تهویه جدید با قابلیت سیستم اینورتر نصب می شوند. اختلاف عمده بین کمپرسور های با مبرد گاز R22 و گاز R410 این است که مبرد R22 یک گاز منسوخ شده می باشد. قانون اصلاح شده هوای پاک که در سال ۱۹۸۹ تصویب شد که همه ی کارخانه های تولید مبرد و همچنین سیستم های تهویه مطبوع جدید از مبردهایی که برای محیط زیست و لایخه اوزون و همچنین خنگ کنندگی بیشتر را دارا هستند استفاده نمایند.

کاربردهای گاز R22

گاز مبرد R22 به دلیل سازگاری با انواع کمپرسورهای تهویه مطبوع و سیستم تبرید در بسیاری از مصارف صنعتی، تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد از جمله انواع کولر گازی و اسپلیت ایستاده، سیستم VRF، چیلر تراکمی، مینی چیلر، داکت اسپلیت، انواع یخچال فریزر خانگی و ویترینی و کندانسینگ یونیت سردخانه.

از جمله کمپرسورهایی که با گاز R22 سازگار می باشند می توان به کمپرسور اسکرو کامپکت بیتزر، کمپرسور بیتزر، کمپرسور فراسکولد، کمپرسور دورین، کمپرسور اسکرال دانفوس، کمپرسور منیروپ دانفوس، کمپرسور اسکرال کوپلند، کمپرسور روتاری پاناسونیک، کمپرسور دایکین و کمپرسور بریستول اشاره کرد

اثرات تخریبی گاز های برودتی:

از بین رفتن لایه ازن سبب تابش نامتعارف و بیش از حد خورشید‌ به کره زمین و در نتیجه گرم تر شدن آن خواهد شد. پدیده گرم شدن زمین اتفاق ناخوشایندی است که در حال رخ دادن است‌. گرم تر شدن کره زمین اتفاقات ناگواری مانند آب شدن یخچال های قطبی، نابودی پوشش های گیاهی حساس به گرما، اتقراض نسل برخی از گونه های حیوانی، کم آبی و هزاران مشکل دیگر را به همراه خواهد داشت. علت آن است که این گاز پس از انتشار در هوا به لایه های بالایی جو رفته و موجب تخریب ترکیبات لایه ازن می شود‌ با این وجود هنوز استفاده از گاز r22 رو به افرایش است. چرا که در کشور های در‌حال توسعه هیچ منع قانونی برای استفاده و خرید و فروش این گاز وجود ندارد.

راههای ارتباط با ما

  • تلفن های تماس با ما

    دفتر تهران:71057987و28428609-021

    تلفن همراه:09025555107 

     ساعت پاسخگویی : شنبه تا پنجشنبه  ساعت 9 الی 18

  • آدرس ایمیل

    واحد بازرگانی و فروش:

    sm@radcoir.com

ازطریق واتساپ با ما در تماس باشید
ارسال از طریق واتساپ