سردخانه فریونی

امروزه از سردخانه های فریونی به صورت گسترده ای ساخته می شود. مبرد فریون در چنین مواقعی انتخابی مناسب محسوب می شود. یکی از مهمترین نکات سیال های فریونی غیرسمی بودن و غیرقابل اشتعال بودن آن می باشد.

روش کارکرد سردخانه های فریونی و در کل سیکل تبرید تراکمی به این ترتیب می باشد که مبرد در کمپرسور متراکم شده و بر اثر تراکم افزایش فشار و دما را به همراه خواهد داشت .پس از این مرحله مبرد با فشار بالا و فاز گاز وارد کندانسور می‌شود در کندانسور از حالت گاز به مایع تبدیل شده و دمای آن کاهش پیدا می‌کند اما فشار آن همچنان ثابت و بالا میباشد پس از کندانسور مبرد وارد مخزن ریسیور مخزن جمع آوری مایع شده، تا این قسمت از سیستم را قسمت فشار بالا و خط مایع می‌نامند. در مرحله بعد مبرد از ریسیور با حالت مایع و فشار بالا 200 psi خارج شده و به عامل انبساط اکسپنشن والو و یا لوله مویی میرسد. در این قسمت بر اثر افت فشار شدید مبرد به صورت مخلوط پودر مایع و گاز در می آید و در سطح اواپراتور پر می شود و در طول مسیر و طی نمودن اواپراتور تبخیر شده و به حالت بخار کامل و گاز در می آید فشار در این قسمت سیستم حدود 40_30 psi می باشد.در این حالت و شرایط اواپراتور توسط برودت ایجاد شده ،جذب گرما نموده و گرمای سالن را به خود جذب کرده و به خارج از سالن انتقال می دهد.

گاز فریونی چیست؟

فریون با نام علمی کلروفلوئوروکربن CFC شناخته می شود. قطعا با برچسب CFC بر روی یخچال ها و کولر گازی های قدیمی، برخورد داشته اید. این گاز برودتی همان طور که گفته شد، به دلیل اثر تخریبی که بر لایه ازن دارد سریعا از رده خارج شد. حال ممکن است از خود بپرسید که اگر دستگاهی با این نوع گاز داریم با آن چه باید بکنیم. در ادامه با بررسی تاریخچه این گاز، نکاتی را برای شما مشخص می کنیم که بتوانید بهترین عملکرد را با دستگاه های برودتی با گاز فریون خود، داشته باشید.گاز فریون برای اولین بار در سال 1890 تولید شد. حال شاید با خود بپرسید که گاز فریون چگونه تولید می شود. فرایند تولید این گاز با ترکیب چند گاز مختلف طی شرایط خاص می باشد. زمانی که دانشمند متوجه شدند که اثر خطرناک گاز فریون چیست و چگونه باعث تخریب زیست محیطی می شود، سعی کردند با ترکیبات جدید این نوع گاز را به نوعی، بروز رسانی کنند. سال 1930 جنرال موتورز و شرکت Dupont گرد هم آمدند و مواد شیمیایی Kinetic را برای بهبود عملکرد و کم کردن خطر گاز فریون به ترکیبات آن، اضافه کردند. بعد از پرسه ها گاز فریون با نام جدید R22 به بازار آمد و اکنون نیز بیشتر به این نام آن را می شناسند. سالهاست که از CFC ها در قوطی های تبرید و آئروسل مورد استفاده قرار می گیرد، اما در سال 1974 یک محقق از دانشگاه کالیفرنیا این فرضیه را بیان کرد که CFC ها باعث از بین رفتن لایه ازن می شوند. سالها تحقیق توسط آکادمی ملی علوم انجام گرفت اما سرانجام ایالات متحده آمریکا استفاده از CFC در قوطی های آئروسل را ممنوع کرد. در سال 1987 پروتکل مونترال که یک توافق نامه بین المللی محیط زیست می باشد مراحل حذف CFC در کل دنیا را کلید زد.

تفاوت بین سردخانه آمونیاکی و فریونی

در راه اندازی سردخانه برای ایجاد سرمایش از گاز فریون و یا آمونیاک استفاده میشود. هر کدام از این مبردها  مزایا و معایب خود را دارند. شناخت ویژگی های یک مبرد در زمینه راه اندازی سردخانه برای صاحبان این صنعت امری مهم و ضروری است. از این رو قبل از احداث و یا خرید هر نوع سردخانه ای باید به طور کامل با مزایا و معایب گاز مورد استفاده در آن آشنا بود. در این نوشتار اطلاعاتی مفید در رابطه با تفاوت بین سردخانه آمونیاک و فریونی برای شما مخاطبین عزیز آماده کرده ایم.

بررسی مزایا و معایب مبرد آمونیاکی

در ابتدا باید گفت که مبرد آمونیاک در مقایسه با گاز فریونی سابقه استفاده بیشتر و قویتری دارد. همچنین در سردخانه های صنعتی و بزرگ بیشتر از مبرد آمونیاک استفاده میشود. یونیت برودتی آمونیاکی در مقایسه با فریونی فضای بیشتر اشغال میکند. از این رو در سردخانه های کانکسی و اتاقکی به دلیل کوچک بودن ابعاد سردخانه از مبرد فریونی استفاده میگردد. همچنین در بین تمامی مبردها و انواع مختلف گاز فریون گاز آمونیاک بیشترین اثر خنک کنندگی و بالاترین ضریب عملکرد را دارد. یکی دیگر از مزیت های اصلی مبرد آمونیاک  قیمت بسیار ارزان آن می باشد. به نحوی که هر کیلو از این گاز حداقل 50 درصد قیمت کمتری نسبت به گازهای فریونی دارد. گاز آمونیاک بوی بسیار تند اشک آور و خفه کننده ای دارد و همچنین سمی می باشد.
درصورتیکه این گاز به مدت زیادی تنفس شود حتی باعث مرگ افراد نیز می گردد و تماس آن با چشم و پوست خطرناک است. خوشبختانه بوی تند این گاز تبدیل به نقطه قوت آن شده است. زیرا در صورت نشتی به سرعت می توان به نشت آن در سیستم پی برد. از سایر مزایای آمونیاک باید گفت که این گاز دوست دار محیط زیست می باشد و اثر گلخانه ای و مخرب بر جو زمین و لایه ازون ندارد. البته این گاز در شرایط خاصی قابل اشتعال است.

در سردخانه های آمونیاکی برای  راه اندازی و نصب لوله های سیستم گردش و هدایت مبرد  از لوله هایی با قطر کمتری استفاده میشود. در واقع هزینه عملیاتی و چرخه گاز آمونیاک ارزان تر از گازهای فریونی است. همچنین ضریب انتقال حرارت گاز آمونیاک بالا بوده و باعث میشود که از کندانسور و اواپراتورهای ضعیفت تری نسبت به گازهای فریونی استفاده شود. در نتیجه در سردخانه های آمونیاکی کندانسور و اواپراتور هزینه کمتری میگیرند. افزون بر این موارد گاز آمونیاک با روغن ترکیب نمی شود.
اما این مبرد معایبی نیز دارد. همان طور که گفته شد گاز آمونیاک سمی بوده و برای افرادی که در معرض طولانی مدت آن قرار میگیرند ، کشنده خواهد بود. از این رو قوانین ایمنی سخت گیرانه ای برای سردخانه های آمونیاکی وضع شده است. یکی دیگر از معایب سردخانه آمونیاکی نیاز به کنترل دائم و بازرسی مداوم در آن میباشد. در صورتیکه لوله های انتقال آمونیاک دچار سوراخ و شکاف شوند به دلیل اختلاف فشار ، هوا و رطوبت به داخل لوله ها مکش میشود و در نتیجه آن مشکلات پوسیدگی و خوردگی لوله ها به وجود می آید. لوله های مسی و برنجی حامل گاز آمونیاک در صورت ورود آب به شدت توسط آمونیاک پوسیده میشوند. همچنین در سردخانه های کوچک همچون سردخانه های اتاقکی و سردخانه کانکسی  گاز آمونیاک بازدهی مناسبی ندارد.

مزایا و معایب مبردهای فریونی

مبردهای فریونی در کل شامل سه گروه اصلی hfc ، cfc و hcfc است. تقریبا بیشتر این گازهای هالوکربنی ویژگی های مشترکی دارند. همچنین هر کدام از این فریون ها نیز دارای چندین گروه بوده که تفاوت اصلی آنها در تعداد اتم های کلر ، کربن و فلوئور می باشد. از بین مبردهای فریونی تنها فریون های خانواده hfc فاقد اتم کلر بوده و مخرب لایه ازون نمی باشند. اما تمامی فریون ها اثر گلخانه ای بر جو زمین ایجاد میکنند. بدین معنی که گرما را درجو حبس نموده و باعث افزایش دمای کره زمین میشوند. افزایش دمای کره زمین شرایط بسیار خطرناکی را ایجاد میکند که مهمترین آنها تغییر اقلیم آب وهوایی  ذوب شدن یخ های قطب جنوب و شمال سیل های و طوفان های مخرب و ویرانگر و افزایش خشکی در نقاط مختلف کره زمین می باشد. از این رو بیشتر گازهای فریونی دارای محدودیت ها و ممنوعیت می باشند. متأسفانه در کشورهای جهان سومی به این قوانین توجه زیادی نمیشود. مبردهای فریونی در سیستم های تهویه مطبوع و سردخانه های کوچک مورد استفاده قرار میگیرند. زیرا راه اندازی این نوع سیستم های برودتی با گاز آمونیاک علاوه بر نداشتن صرفه اقتصادی  قابل اجرا نیست. از جمله مزیت های گازهای فریونی می توان به غیر سمی بودن آن و غیر قابل اشتعال بودن آن اشاره کرد. از این رو قوانین سرسختانه ای در استفاده از آن وجود ندارد و سیستم برودتی فریونی کمتر نیاز به بررسی پیدا میکند.اما گاز فریون یک گاز بی بو است و تشخیص نشتی آن در سیستم بسیار دشوار است. در برخی از موارد نشتی این گاز به تخلیه کامل آن از سیستم منجر میشود و در نتیجه آن شارژ مجدد گاز در سیستم  هزینه های زیادی بر دوش مصرف کننده قرار میدهد. در مقایسه با سیکل های آمونیاکی سیستم های خنک کننده که با گاز فریونی کار میکنند عمر مفید کوتاه تری دارند. همچنین قیمت گازهای فریونی نسبت به گاز آمونیاکی بسیار بیشتر است .در سیستم های برودتی که با گاز فریون عمل مینمایند نفوذ رطوبت به داخل سیستم خسارات زیادی به بار می آورد. زیرا نفوذ رطوبت به داخل لوله ها باعث مسدود شدن شیر انبساط و عدم گردش مبرد می شود. همچنین رطوبت در داخل باعث خوردگی لوله ها و شیرآلات کنترلی شده و کیفیت روغن موجود در تجهیزات را کاهش میدهد. در نتیجه عمر قطعات کاهش پیدا کرده و راندمان آنها افت پیدا می کند. در سیستم های آمونیاکی در صورتیکه رطوبت به داخل آن نفوذ پیدا کند رطوبت موجود جذب آمونیاک میشود.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت مهندسی و بازرگانی راهبرد انرژی درفک (رادکو) آماده ارائه هر گونه مشاوره تخصصی در این زمینه می‌باشند.

راههای ارتباط با ما

  • تلفن های تماس با ما

    دفتر تهران:28428609-021

    تلفن همراه:09025555107

     ساعت پاسخگویی : شنبه تا پنجشنبه  ساعت 9 الی 18

  • آدرس ایمیل

    واحد بازرگانی و فروش:

    sm@radcoir.com

ازطریق واتساپ با ما در تماس باشید
ارسال از طریق واتساپ