کندانسور یخچال(دستگاه تقطیر برقی) چیست و کارکرد آن چگونه است

وظیفه اصلی کندانسور انتقال سرما است و تبدیل بخار و گاز مبرد به مایع است. کندانسور یخچال به انتقال حرارت کارآمد که در طی تغییرات فاز رخ می دهد متکی است و در سیستم یخچال هنگام چگالش بخار به مایع عملکرد خود را نشان می دهد. گاز مبرد از کمپرسور به طور معمول در دمای بالاتر برای تبدیل به مایع وارد کندانسور می شود. گاز در این فرایند به دمای اشباع می رسد و به عنوان مایع متراکم می شود و گرمای زیادی از خود آزاد می کند. از آنجا که این روند در کندانسور انجام می شود، مقدار گاز رفته رفته کاهش می یابد و مقدار مایع افزایش می یابد و در نتیجه خروجی کندانسور، فقط مایع باقی می ماند. کندانسور در سیستم هایی مانند کولر گازی و یخچال ها، وسیله ای است که طی فرایندی گاز مبرد را به حالت مایع متراکم و تبدیل می کند. در طی این فرایند گرما توسط ماده آزاد می شود و این دستگاه گرما را به محیط اطراف منتقل می شود. کندانسورها برای دور کردن و از بین بردن گرما در بسیاری از سیستمهای صنعتی استفاده می شوند. کندانسورها در انواع مختلف در سیستم های تبرید استفاده می شود که در برخی اندازه کوچک و در برخی دیگر نیز اندازه بزرگتری دارند. کندانسورها معمولا در کولر گازی ها و یخچال ها  استفاده می شود.

مطالعه بیشتر:

قیمت چیلر و نکات مهم در خرید چیلر

مهم ترین برندهای کمپرسور سرمایشی فعال در بازار ایران

انواع کمپرسور:

کمپرسور دانفوس کمپرسور بیتزر کمپرسور کوپلند

انواع کمپرسورهای کوپلند

کمپرسور اسکرال کوپلند کمپرسور DWM کوپلند
کمپرسور DWM کوپلند سری S
برای مشاهده ی کمپرسور اسکرال کوپلند لطفا کلیک نمایید برای مشاهده ی کمپرسور DWM کوپلند لطفا کلیک نمایید

انواع کمپرسور دانفوس

  • کمپرسور سیلندر پیستونی (سری MTZ، MT، NTZ) طیف وسیعی از کمپرسورهای قوی مبتنی بر بیش از 40 سال تجربه در این زمینه
  • کمپرسور اسکرال DANFOSS (سری HLM، HRM، SY، SM)
کمپرسور منیروپ دانفوس کمپرسور منیروپ دانفوس
کمپرسور اسکرال دانفوس کمپرسور اسکرال دانفوس

انواع کمپرسور تولیدی شرکت بیتزر

کمپرسورسمی هرمتیک پیستونی بیتزر کمپرسورسمی هرمتیک پیستونی بیتزر
کمپرسور رفت و برگشتی بیتزر کمپرسور رفت و برگشتی بیتزر
کمپرسور کامپکت اسکرو بیتزر کمپرسور کامپکت اسکرو بیتزر
کمپرسور دو مرحله ای بیتزر کمپرسور دو مرحله ای بیتزر
کمپرسور سمی هرمتیک اسکرو بیتزر کمپرسور سمی هرمتیک اسکرو بیتزر
کمپرسور تسمه ای بیتزر کمپرسور تسمه ای بیتزر
کمپرسور اسکرال بیتزر کمپرسور اسکرال بیتزر

مطالعه بیشتر:

شناخت انواع کمپرسور، مزایا و معایب هر یک از کمپرسورهای مورد استفاده در چیلر های تراکمی

انواع کندانسور های یخچالی

1)- کندانسور برقی

کندانسور برقی نوعی مبدل حرارتی است که ماده ای را از حالت گاز به حالت مایع تبدیل می کند و این کار با سرد کردن ماده صورت می گیرد .کندانسور های برقی از یک فن یا پنکه قدرتمند و متناسب با سایز دستگاه و یک شبکه لوله مسی موازی هم تشکیل شده اند . زمانی که بخار از لوله ها عبور می کند فن هوا را با سرعت در لوله ها جریان می دهد و سبب خنک شدن بخار می شود در نتیجه  بخار به مایع تبدیل می شود. در کندانسور های برقیاز کویل های مسی استاندارد استفاده شده است که با حداقل فاصله از یکدیگر به شکل موج دار ساخته شده اند که این عمل موجب می شود تبادل حرارت هرچه بیشتر بین محیط و کندانسور برقرار شود. این کندانسورها از قیمت بسیار مناسبی برخوردار هستند همین امر موجب شده است که در کنار کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب بسیار پرطرفدار باشند.

جهت مشاهده لیست قیمت کندانسور  و مشخصات فنی آن بر روی لینک زیر کلیک نمایید

قیمت کندانسور برقی کامل (کاور دار) رادکو با ظرفیت  (1/4HP -3 HP)|خرید کندانسور برقی|کندانسور یخچال صنعتی

2)- کندانسور آبی

کندانسور آبی معمولا در کولر گازی وجود دارد. در فرایند این کندانسور از لوله هایی استفاده می شود که گاز مبرد از لوله ها عبور کرده و عمل کندانس انجام می شود. این کندانسور به دلیل مصرف کم آب در بسیاری از مکان هایی که با مشکل کم آبی روبرو هستند از این کندانسور استفاده می شود. کندانسور های تبخیری مشکلات مربوط دفع آب را کاملا حل کرده و به عنوان یک کندانسور اقتصادی می تواند انتخاب خوبی برای خرید سیستم برودتی باشد. کولر گازی هایی که از این کندانسور استفاده می کنند معمولا مصرف انرژی بهتر و مناسب تری نسبت به دیگر کولر گازی ها دارند. این نوع تکنولوژی را به سادگی نمی توان به عنوان کندانسور یخچال استفاده کرد.

کندانسورهای سیستم های برودتی اگر با مشکل مواجه شوند ممکن است خسارات سنگینی را برای شما قرار دهند. به همین منظور سرویس دهنده های یخچال و کولر گازی برای کندانسور وقت ویژه ای را قرار می دهند. هر کدام از کندانسورها برا نگهداری به موارد خاص خود نیاز دارد. ولی در مجموع نظافت و تمیزی برای این وسیله بسیار مهم است، مخصوصا در کندانسورهای فن دار. به طور کلی کندانسورها به راحتی می توانند عملکرد یخچال و کولر گازی بهبود ببخشند و در صورتی عدم رسیدگی به راحتی می توانند عملکرد یخچال و کولر گازی را مختل کنند.

3)-کندانسور پاکتی

این نوع کندانسورها در کنار کمپرسور و یا در قسمت زیرین یخچال جای خوش کرده است و حتما این نوع کندانسورها نیازمند یک نوع فن برای خنک کردن محیط داخلی یخچال هستند و گرمای محیط اطراف و داخل کندانسور را مکش نموده و به سمت و سوی کمپرسورها هدایت می سازد. این نوع از کندانسورها چون بیشتر با محیط بیرونی یخچال تماس دارد، می بایست سریع تر از سایر کندانسورها نسبت به تمیز کردن آن مبادرت ورزید.

 در ادامه به بررسی کندانسور برقی می پردازیم.

انواع  کندانسور های برقی

کندانسور های برقی درسایز ها و ظرفیت های مختلف و متناسب با دستگاه های  تقطیر(دیگ)  و یخچال ساخته میشوند که در ادامه بهشون میپردازیم

کندانسور برقی چیست ؟

کندانسور برقی نوعی مبدل حرارتی است که ماده ای را از حالت گاز به حالت مایع تبدیل می کند و این کار با سرد کردن ماده صورت می گیرد . کندانسور های برقی از یک فن یا پنکه قدرتمند و متناسب با سایز دستگاه و یک شبکه لوله مسی موازی هم تشکیل شده اند . زمانی که بخار از لوله ها عبور می کند فن هوا را با سرعت در لوله ها جریان می دهد و سبب خنک شدن بخار می شود در نتیجه  بخار به مایع تبدیل می شود.

کندانسورهای شرکت رادکو برای کاربرد های مختلفی تولید میشوند که می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کندانسور یخچال صنعتی
  • کندانسور گلابگیری یا کندانسور عرق گیری
  • به عنوان دستگاه تقطیر 
  • کندانسور یخچال ویترینی

کندانسورهای شرکت رادکو  برای تقطیر و استفاده در یخچال ویترینی در سایزهای مختلف و ظرفیت های متفاوتی تولید می گردد.

  • کندانسور برقی سایز ۱ (1/4) این کندانسور مناسب دیگ های ۱۰ الی ۳۰ لیتری میباشد و برای یخچال نیز می بایست متناسب با کمپرسور انتخاب شود.
  • کندانسور برقی سایز ۲ (1/3) این کندانسور مناسب دیگ های ۳۰ الی ۶۰ لیتری میباشد
  • کندانسور برقی سایز ۳ (1/2) این کندانسور مناسب دیگ های ۶۰ الی ۹۰ لیتری میباشد
  • کندانسور برقی سایز ۴ (3/4) این کندانسور مناسب دیگ های ۹۰ الی ۱۲۰ لیتری میباشد
  • کندانسور برقی سایز ۵ (۱اسب) این کندانسور مناسب دیگ های ۱۲۰ الی ۱۶۰ لیتری میباشد
  • کندانسور برقی سایز ۶ (۱.۵اسب) این کندانسور مناسب دیگ های ۱۶۰ الی ۲۰۰ لیتری میباشد
  • کندانسور برقی سایز ۷ (۲اسب) این کندانسور مناسب دیگ های ۲۰۰ الی ۲۵۰ لیتری میباشد
  • کندانسور برقی سایز ۸ (۳اسب) این کندانسور مناسب دیگ های ۲۵۰ لیتر به بالا میباشد

ویژگی کندانسور های شرکت رادکو

رادکو یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین شرکت ها در زمینه تولید کندانسور و اواپراتور است. این کندانسورها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند و از لحاظ انتقال حرارت ، استحکام ، مقاومت و تنوع از ویژگی های بسیاری برخوردار هستند. در کندانسور های برقی رادکو  از کویل های مسی استاندارد استفاده شده است که با حداقل فاصله از یکدیگر به شکل موج دار ساخته شده اند که این عمل موجب می شود تبادل حرارت هرچه بیشتر بین محیط و کندانسور برقرار شود. این کندانسورها از قیمت بسیار مناسبی برخوردار هستند همین امر موجب شده است که در کنار کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب بسیار پر طرفدار باشند.

مزایای استفاده از این کندانسور ها

این کندانسور ها با استفاده از فن هوای محیط را برای سرد کردن بخار استفاده می کنند و از آب استفاده نمی شود در نتیجه مصرف آب ندارد و برای کشور ما که کشوری کم آبی است گزینه خیلی بهتری نسبت به کندانسور های آبی است . این دستگاه به وسیله یک فن یا پنکه کم مصرف حرارت بخار تولید شده به وسیله دستگاه عرق گیر را کم می‌کند این دستگاه کم مصرف است و هیچ هدر رفت آبی ندارد این  دستگاه در بین خنک کننده های برقی برای کارگاه‌های گلاب‌گیری که ظرفیت مخزن 10 تا 300 لیتر دارند مناسب است.

مراحل راه اندازی کندانسور برقی شرکت رادکو :

پیشنهاد می‌کنیم که برای استفاده بهینه و به صرفه از حداکثر توان دستگاه خنک کننده تقطیر برقی این وسیله را در ارتفاع بالاتری نسبت به دستگاه تولید کننده بخار یا همان دستگاه عرق گیری قرار دهید. همچنین دقت کنید که دستگاه نباید روی سطوح شیبدار قرار بگیرد و سطح زیرین آن باید کاملا تراز باشد ورودی دستگاه خنک کننده که در بالای آن قرار دارد را به وسیله یک تکه لوله مسی یا شیلنگ سیلیکونی به خروجی مخزن بخار دستگاه گلاب گیری وصل کنید.

دقت داشته باشید که شیلنگ های سیلیکونی حرارت و دمای تا دویست و هشتاد درجه سانتیگراد را تحمل می‌کند همچنین بدون بو مزه و اثر سمی هستند و خاصیت ارتجاعی بالایی دارند .

پس از اینکه دستگاه تقطیر یا گلاب گیری خود را روشن کردید و اولین نشانه های بخار را در قسمت خروجی دستگاه خنک کننده تقدیر مشاهده کردید می‌توانید فن خنک کننده را روشن کنید و با توجه به حجم بخار ورودی به دستگاه سرعت فن خنک کننده را به وسیله دیمر تنظیم کنید.

ازطریق واتساپ با ما در تماس باشید
ارسال از طریق واتساپ