ایرواشر چیست ؟

ایرواشر یکی از ساده ترین مکانیزم های خنک کاری در صنعت تهویه مطبوع می باشد. سیستمی مبتنی بر سرمایش تبخیری که می تواند جهت رطوبت زنی در دستگاه های هواساز یاهوارسان نیز به کار گرفته شود. ایرواشر نوعی سیستم اشباع آدیاباتیک به حساب می آید.به معنای محفظه ای آدیاباتیک (بدون انتقال حرارت با محیط اطراف) که در آن دمای خشک جریان هوای ورودی بواسطه تماس مستقیم هوا با جریان آب که منجر به انتقال گرمای نهان تبخیر و در نتیجه انتقال جرم بخار آب به هوا می گردد، تا دمای مرطوب کاهش یافته و به شرایط کاملاً اشباع می رسد.

ایرواشر چیست ؟

اما در واقعیت، هرگز هوای خروجی از ایرواشر کاملاً اشباع نخواهد شد. قطعات مورد استفاده در سیستم ایرواشر تقریباً ارزان قیمت بوده و برای سرمایش نیازی به چیلر و تجهیزاتی مانند کمپرسور ،کندانسور ندارد و در نتیجه قیمت تمام شده دستگاه و نیز مصرف برق آن نسبت به سایر سیستم های تهویه مطبوع کمتر است و این از جمله مهمترین مزایای این سیستم محسوب می شود.

مطالعه بیشتر:

اواپراتور چیست؟

انواع کمپرسور؟

شیرآلات صنعت تهویه و تبرید 

اجزای اصلی دستگاه ایرواشر

مهم ترین بخش این دستگاه شامل یک محفظه حاوی چندین سری نازل جهت اسپری آب و یک بخش جداکننده که آب و هوا را در خروجی از یکدیگر جدا می کند.یک قسمت نیز برای تجمع کثیفی های آب اسپری شده و ذرات موجود در هواست.

بعد از اینکه هوا با قطرات آب برخورد کند کثیفی های آن در این قسمت وارد می شود. بخش آب افشان هنگامی که هوا را می شوید و ذرات جامد آن را می گیرد میتواند به آن رطوبت تزریق کند و همچنین می تواند رطوبت هوا را بگیرد محفظه برخورد آب با هوا به شکل W می باشد. این بخش هوا را وادار به برخورد با صفحات مرطوب می کند تا قطرات اسپری شده ذرات هوا را تمیز کند. پمپ نیز سیرکولاسیون را انجام می دهد.

اجزای اصلی دستگاه ایرواشر

مطالعه بیشتر:

برج خنک کننده چیست؟

کندانسور چیست؟

اجزای ایرواشر

• نازل

پاشش آب به کمک چندین نازل و افشانک صورت می گیرد. پاشش آب به صورت قطره های ریز باعث بهبود عملکرد این دستگاه ها می شود.

• موتور الکتریکی

الکتروموتور وظیفۀ به گردش در آوردن فن این سیستم را بر عهده دارد. قدرت الکترومتور روی عملکرد دستگاه تأثیر مستقیم دارد.

• بدنه اصلی

بدنۀ این دستگاه از دور شبیه به کولرهای آبی یا دستگاه های هواساز است. جنس بدنۀ دستگاه باید از فلزهای مقاوم در برابر خوردگی و ضربه ساخته شود. معمولاً از ورق های فولادی ضدزنگ استفاده می شود.

• فن

در این سیستم از یک فن قدرتمند استفاده می شود که وظیفۀ تأمین هوای محیط را برعهده دارد. این فن هوا را از طریق دریچه های تعبیه شده روی بدنۀ دستگاه و از محیط بیرون گرفته و سپس به درون محیط می دمد.

• کویل گرمایش

برای گرمایش محیطی در این دستگاه ها از یک کویل آب گرم استفاده می شود. به این صورت که در فصل های سرد سال آب گرم در داخل کویل به جریان در می آید تا با عبور جریان هوا از روی کویل های آب گرم کار گرمایش هوا صورت بگیرد.

مطالعه بیشتر:

سیستم vrf چیست؟

تجهیزات و لوازم کنترل و اندازه گیری

• مجرای هدایت جریان هوا

برای اینکه سیستم توزیع هوا در این سیستم ها مدیریت شود، از دریچه های دمپر کمک گرفته می شود.

• پمپ آب

خنک سازی هوا در این سیستم ها به صورت خنک کاری تبخیری است و به همین خاطر برای تأمین آب مورد نیاز دستگاه باید از یک پمپ آب استفاده کرد.

اجزای ایرواشر

نحوه عملکرد ایرواشر در حالت گرمایش

دستگاه تهویه ایرواشر دارای کویل های آب گرم یا بخار داغ است و با لوله کشی به موتورخانه اتصال می یابد. در دستگاه ایرواشر سایز کوچک، ممکن است که دستگاه به پکیج دیواری گازسوز با لوله کشی اتصال یابد.

همزمان با جریان یافتن آب گرم در کویل فن هوا را از روی لوله های داغ کویل عبور داده و پس از افزایش دما هوای گرم را به درون ساختمان می‌فرستد. این دستگاه در حالت گرمایش بسیار خوب عمل می‌کند و قدرت گرمای بالایی دارد و ساختار آن در حالت گرمایشی، مشابه سیستم گرمایش دستگاه هواساز است.

مطالعه بیشتر:

نحوه عملکرد ایرواشر در حالت سرمایش

سیستم سرمایش دستگاه ایرواشر با گرمایش آن کاملا متفاوت است و پیچیدگی تبخیری عمل سرمایش در آن انجام می شود. بدین شکل نازلهای تزریق کننده آب با فشار بالا بر روی جریان هوای عبوری از دستگاه اسپری و به ذرات پوستی شکل در می آورد. ذرات پودری آب که تمایل زیاد به بخار شدن دارند حرارت را از هوای عبوری گرفته و دمای هوا را کاهش می دهند.

هوای خنک شده مانند حالت گرمایش فیلتر شده و در ضمن به علت مخلوط شدن با آب تبخیر شده رطوبت نسبی آن نیز افزایش می‌یابد و نمی توان در حالت سرمایشی رطوبت هوا را تنظیم نمود و همواره رطوبت افزایش می یابد. به همین دلیل دستگاه ایرواشر دستگاه مناسبی برای سرمایش ساختمان واقع در مناطق مرطوب نیست و یکی از معایب این سیستم محسوب می شود و بهتر است که در مناطق با هوای خشک و نیمه خشک استفاده شود‌‌.

مزایا سیستم ایرواشر

قیمت بسیار پایین تر در مقایسه با سیستم های مشابه ای از جمله روفتاپ پکیج و یا ترکیب چیلر و هواساز

ساده ترین مکانیزم رطوبت زنی در دستگاه های هواساز یا هوارسان

تأمین هوای تازه و ایجاد فشار مثبت

وزن پایین و در نتیجه نیاز به زیرسازی سبک تر برای جایگذاری دستگاهمزایای سیستم ایرواشر

معایب سیستم ایرواشر

عدم امکان استفاده برای اماکنی مثل سالن های ورزشی که بواسطه فعالیت پر تحرک افراد حاضر در آن و آزاد شدن گرمای نهان بالا، هوای مرطوب خروجی از ایرواشر نمی تواند مناسب باشد و یا در اماکنی عمومی مثل تالارها که به علت وجود جمعیت زیاد نیز گرمای نهان بالایی دفع می شود

کاهش کمتر دمای هوا در مقایسه با سیستم های مشابهی مثل روفتاپ پکیج و یا ترکیب چیلر و هواساز

عدم امکان استفاده در شرایط اقلیمی مرطوب

مصرف آب زیاد

معایب سیستم ایرواشر

مطالعه بیشتر :

نصب و راه اندازی دستگاه ایرواشر

• بهترین مکان برای نصب دستگاه در محیط های آزاد مثل پشت بام خانه است.

• بهتر است محیط دستگاه را سقف دار کنید تا از اتلاف انرژی جلوگیری کنید.

• لازم است محیط زیرین دستگاه را عایق بندی نمایید.

نصب و راه اندازی دستگاه ایرواشر

• لازم است پیش از راه اندازی این سیستم ها در هر فصل، دستگاه را بازرسی کنید و از سلامت آن اطمینان به عمل بیاورید.

• در صورتی که جزئی از دستگاه دچار مشکل است، در سریع ترین زمان اقدام به تعمیر آن کنید.

• از تجهیزات رسوب گیر در تشتک دستگاه بهره ببرید تا اجزاء آن رسوب نگیرد و دچار خوردگی نشود.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت مهندسی و بازرگانی راهبرد انرژی درفک (رادکو) آماده ارائه هر گونه مشاوره تخصصی در این زمینه می‌باشند.

راههای ارتباط با ما

  • تلفن های تماس با ما

    دفتر تهران:28428609-021

    تلفن همراه:09385059681 

     ساعت پاسخگویی : شنبه تا پنجشنبه  ساعت 9 الی 18

  • آدرس ایمیل

    واحد بازرگانی و فروش:

    sm@radcoir.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[promo_modern promo_type=’custom’ page_link=’144′ post_link=’4343′ portfolio_link=’94’ custom_link=’http://www.radcoir.com/shop/’ promo_image=’http://www.radcoir.com/wp-content/uploads/2019/08/فروش-محصولات-تهویه-مطبوع-سرکت-راهبرد-انرژی-درفکرادکو.jpg’ attachment=’2885′ attachment_size=’full’ new_title=’ محصولات شرکت رادکو ‘ extratag=” img_size=’gallery’ heading_size=’30’ extra_bg=’#0074aa’ overlay=’0.6′ overlay_start=’10’ overlay_end=’50’ custom_class=” av_uid=’av-k790fwec’ admin_preview_bg=”][/promo_modern]

جانسون کنترل
سانیسو-روغن کمپرسور سانیسو
ازطریق واتساپ با ما در تماس باشید
ارسال از طریق واتساپ