سیستم تهویه مطبوع در کارخانه و مکان های صنعتی

تهویه کارخانه موضوع بسیار مهمی است که باید به آن پرداخته شود. بدون داشتن سیستم تهویه مناسب کارخانه شما با احتمال بسیار زیاد در معرض رطوبت و آلاینده های مضر قرار دارد.

شاید تاکنون به این مسئله فکر کرده اید که تهویه هوای کارخانه از چه روش هایی امکان پذیر است و شاید در این مسیر با ده ها دستگاه تهویه ای برخورد کرده اید که همگی با راندمان بالا قادرند هوای تمیز و تازه را برای محوطه های صنعتی فراهم کنند اما مسئله مهم در خصوص انتخاب یک دستگاه تهویه مناسب برای کارخانه ها و محوطه های صنعتی به این سادگی که در جمله ها بیان می شود نخواهد بود.

اهمیت این مسئله بر کسی پوشیده نیست که در اکثر کارخانه ها و محوطه های صنعتی ایجاد یک محیط خنک با هوای تازه می تواند راندمان عملکرد کارکنان را ارتقا دهد. هرچه محیط کار لذت بخش تر باشد راندمان کاری افزایش پیدا می کند.

سیستم تهویه مطبوع در کارخانه و مکان های صنعتی

پیش از آنکه سیستم های تهویه مطبوع در کارخانه و فناوری های روز دنیا به این حوزه از صنعت معرفی شود، اکثر کارخانه ها با استفاده از فن های قوی یا از طریق سیستم های تهویه مکانیکی شرایط هوای داخل محوطه های کارگاهی و صنایع را  به گونه ای تنظیم می کردند تا همواره هوای تمیز در جریان باشد. استفاده از روش های مکانیکی و قدیمی تهویه یک کارخانه را با راندمان قابل قبول تامین نمی‌کرد، بنابراین سیستم های جدید تهویه ای جایگزین مدل های قدیمی تر شدند.

مطالعه بیشتر :

اولین و ساده ترین راه برای هر واحد صنعتی و کارخانه ها به منظور تهویه مکان که به ذهن مدیران خطور می کند، استفاده از اگزاست فن های قوی می باشد. تجهیزات اگزاست فن عبارتند از فن های مکنده قوی که در هر لحظه، هوای آلوده داخل کارخانه را به سمت بیرون هدایت می کنند.

تهویه کارخانه با استفاده از اگزاست فن ها، هزینه های مصرف انرژی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و از طرف دیگر، نصب این تجهیزات، تعمیرات و نگهداری آن ها ارزان قیمت خواهد بود. اگزاست فن ها ابزارهای ایده آل برای تهویه کارخانه هستند که در تمام فصل های سال قابل استفاده می باشند.

انواع دستگاه های تهویه صنعتی

  • انواع چیلر ها

انواع چیلر ها به عنوان سیستم تولید کننده آب سرد و بویلر ها نیز به عنوان سیستم تولید کننده آب گرم یا بخار داغ شناخته شده هستند. آب سرد و گرم تولیدی در این دستگاه ها از طریق لوله کشی به کویل دستگاه های توزیع کننده ای مانند هواساز منتقل و توسط فن هوا از اطراف کویل ها عبور و هوای با دما و رطوبت تنظیم شده و نیز فیلتر شده در محیط داخل سوله یا ساختمان صنعتی به گردش در می آید.

بزرگترین مزیت این سیستم توانایی تنظیم دقیق رطوبت هوای ورودی توسط آن است و در اماکنی که به تنظیم دقیق رطوبت نیاز باشد ، این سیستم پیشنهاد می شود.

چیلر های تراکمی به دو دسته کلی چیلر هوایی (هوا خنک) و آبی (آب خنک)

تقسیم می شوند که اصول کارکرد و قطعات آنها بسیار شبیه به هم بوده وبا این تفاوت که در چیلر تراکمی هوا خنک (هوایی) کندانسور به صورت هوا خنک بوده و با استفاده از فن هایی (فن های نصب شده در بالای چیلر که هوا را از روی لوله های کندانسور می دمند)، خنک می شود .

چیلرهای تراکمی هوا خنک

مطالعه بیشتر:

ولی در چیلر تراکمی آب خنک (آبی)، کندرانسور با استفاده از آب خنک شده و این آب بعد از گرفتن حرارت کندرانسور ، به وسیله پمپ به برج خنک کننده ارسال می شود تا مجددا در برج ، خنک شود .

چیلر تراکمی آب خنک

چیلر تراکمی هوا خنک که به آن چیلر هوا خنک یا چیلر هوایی نیز گفته می شود ، یکی از مناسب ترین دستگاه ها جهت سرمایش هوای ساختمان های مسکونی، مراکز خرید و مجتمع های تجاری ، اداری،آموزشی، ورزشی و نیز تجهیزات ، ماشین آلات و دستگاه های صنعتی است . مخصوصا در مناطق با مشکل تامین آب، مصرف و هزینه بالای آن مواجه هستیم زیرا چیلر هوایی بر خلاف چیلر آبی مصرف آب ندارد.

  • دستگاه اکونوپک

اکونوپک دقیقا شبیه دستگاه زنت است ولی با این تفاوت که تجهیزات تولید کننده حرارت برای گرم کردن آب، مانند مشعل گازسوز و … بر روی خود دستگاه نصب می شود و دیگر به بویلر یا پکیج نیازی نیست. بدین ترتیب اکونوپک عمل سرمایش را به روش تبخیری و عمل گرمایش را نیز با گرم کردن لوله ها توسط مشعل گازسوز و نیز عمل فیلتر نمودن هوا را انجام می دهد و همانند دستگاه زنت قیمت اولیه پایین و مصرف برق کمی دارد.

دستگاه اکونوپک

مطالعه بیشتر:

انواع چیلر

  • دستگاه زنت

دستگاه زنت دستگاهی سرمایشی و گرمایشی یکپارچه است که عمل سرمایش به روش تبخیری و عمل گرمایش توسط لوله های آب گرم جاسازی شده در آن و دمیدن هوا توسط فن از میان لوله ها انجام می شود. در این دستگاه برای تامین آب گرم جاری در لوله ها به دستگاه دیگری مانند بویلر یا پکیج یا هر منبع دیگری نیاز است. دستگاه زنت توانایی فیلتر نمودن هوای ورودی به محیط داخل ساختمان را دارد. مزیت این دستگاه قیمت اولیه پایین آن و نیز مصرف برق اندک آن است

دستگاه زنت چیست ؟

مطالعه بیشتر:

سیستم vrf چیست؟

تجهیزات و لوازم کنترل و اندازه گیری

  • پکیج یونیت

پکیج یونیت (روفتاپ پکیج)در واقع ترکیبی از چیلر تراکمی هوا خنک و دستگاه هواساز در یک دستگاه یکپارچه است که لوله کشی های مربوط به سیستم ذکر شده در بالا در آن حذف و چیلر مستقیما به هواساز متصل می شود. برای حالت گرمایش نیز در آن کویل هایی تعبیه شده است که آب گرم در آنها جاری می شود و آب گرم باید توسط دستگاه دیگری مانند بویلر یا پکیج ایجاد و به پکیج یونیت ارسال شود. این دستگاه نیز همانند سیستم چیلر ، بویلر و هواساز توانایی تنظیم دقیق رطوبت و فیلتر نمودن هوا را دارد.

روفتاپ پکیج چیست ؟

مطالعه بیشتر:

برج خنک کننده چیست؟

کندانسور چیست؟

  • ایرواشر

ایرواشر یکی از ساده ترین مکانیزم های خنک کاری در صنعت تهویه مطبوع می باشد. سیستمی مبتنی بر سرمایش تبخیری که می تواند جهت رطوبت زنی در دستگاه های هواساز یاهوارسان نیز به کار گرفته شود. ایرواشر نوعی سیستم اشباع آدیاباتیک به حساب می آید.به معنای محفظه ای آدیاباتیک (بدون انتقال حرارت با محیط اطراف) که در آن دمای خشک جریان هوای ورودی بواسطه تماس مستقیم هوا با جریان آب که منجر به انتقال گرمای نهان تبخیر و در نتیجه انتقال جرم بخار آب به هوا می گردد، تا دمای مرطوب کاهش یافته و به شرایط کاملاً اشباع می رسد.

ایرواشر چیست ؟

پارامترهای قیمت سیستم تهویه هوای کارخانه

  • نوع دستگاه

  • مدل دستگاه

  • جنس قطعات

  • ظرفیت گرمایشی

  • ظرفیت سرمایشی

  • برنده سازنده

  • تولید داخل و یا خارج

  • نوسانات ارزی

مطالعه بیشتر:

اواپراتور چیست؟

انواع کمپرسور؟

شیرآلات صنعت تهویه و تبرید 

تهویه سوله های صنعتی

دلایل بسیاری وجود دارد که استفاده از سیستم های تهویه سوله های صنعتی را توجیه می سازد و انکاری در آن وجود ندارد که کارگران در محوطه های کارگاهی و صنعتی برای بهتر کار کردن و سالم بودن، به هوای تازه و آزاد نیاز دارند. این مسئله برای سوله های صنعتی سربسته و دارای آلودگی بیشتر از اهمیت بالاتری برخوردار است.

در طول روز کارگران زیادی در سوله های صنعتی رفت و آمد می‌کنند تجهیزات و ماشین آلات صنعتی در حال کار کردن هستند مواد اولیه و ابزار آلات به داخل سوله ها وارد یا از آنجا خارج می‌شود مجموعه این عوامل به طور خود به خود، آلایندگی ‌های شدید را در فضای داخل سوله به وجود می آورد. همین دلایل کافی است تا کارفرمایان نسبت به خرید و نصب سیستم تهویه سوله و کارخانجات صنعتی، هر چه زودتر اقدام کنند.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت مهندسی و بازرگانی راهبرد انرژی درفک (رادکو) آماده ارائه هر گونه مشاوره تخصصی در این زمینه می‌باشند.

راههای ارتباط با ما

  • تلفن های تماس با ما

    دفتر تهران:28428609-021

    تلفن همراه:09385059681 

     ساعت پاسخگویی : شنبه تا پنجشنبه  ساعت 9 الی 18

  • آدرس ایمیل

    واحد بازرگانی و فروش:

    sm@radcoir.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[promo_modern promo_type=’custom’ page_link=’144′ post_link=’4343′ portfolio_link=’94’ custom_link=’http://www.radcoir.com/shop/’ promo_image=’http://www.radcoir.com/wp-content/uploads/2019/08/فروش-محصولات-تهویه-مطبوع-سرکت-راهبرد-انرژی-درفکرادکو.jpg’ attachment=’2885′ attachment_size=’full’ new_title=’ محصولات شرکت رادکو ‘ extratag=” img_size=’gallery’ heading_size=’30’ extra_bg=’#0074aa’ overlay=’0.6′ overlay_start=’10’ overlay_end=’50’ custom_class=” av_uid=’av-k790fwec’ admin_preview_bg=”][/promo_modern]

جانسون کنترل
سانیسو-روغن کمپرسور سانیسو

گاز مبرد R507

گاز مبرد R507: گازR507 از دسته گازهای HFC است که ترکیبی آزئ…

گاز مبرد R404a

گاز R404a : این گاز به عنوان یک گاز ترکیبی از خانواده گا…

گاز مبرد R407C

گاز مبرد  R407C:   گاز مبرد فریونی R407C مخلوطی از گازه…
ازطریق واتساپ با ما در تماس باشید
ارسال از طریق واتساپ