مینی چیلر چیست ؟

مینی چیلر یک دستگاه سرد کننده آب است که پس از سرد کردن آب سرد را با پمپ جهت مصارف سرمایشی پمپاژ میکند. اگر این دستگاه به عنوان سیستم سرمایش ساختمان مورد استفاده قرار بگیرد ، آب سرد با پمپ به

فن کویل ها یا هواساز های درون ساختمان پمپاژ می شود و در آن جا عمل سرمایش هوا را انجام میدهند و اگر این دستگاه به عنوان سیستم سرمایشی صنعتی استفاده شود آب سرد وارد یک مبدل حرارتی یا دستگاه صنعتی مورد نظر شده و دما آن را کاهش میدهد .

پر کاربرد ترین نوع این سیستم مینی چیلر تراکمی هواخنک است. منظور از هواخنک این است که کندانسور دستگاه از لوله های مسی فین دار ساخته می شود که توسط فن خنک می شود و هیچ گونه مصرف آب ندارد‌.

مینی چیلر چیست

طرز کار مینی چیلر تراکمی هواخنک

کمپرسور با متراکم کردن مایع مبرد خروجی از اواپراتور و ارسال آن به کندانسور باعث تکمیل چرخه ی تولید برودت می شود. پس از ورود مبرد به اواپراتور صفحه ای از طرف دیگر آب سرد ۱۲ درجه ی سانتیگراد وارد می شود و پس از تبادل حرارت با مبرد انرژی آن گرفته می شود و آب سرد ۷ درجه ی سانتیگراد از مینی چیلر خارج می گردد. سیرکولاسیون سیال انتقال حرارت که در چیلر ها آب سرد است توسط پمپ های سیرکولاتور صورت می گیرد. انرژی مصرفی این مینی چیلر ها برق است.

مطالعه بیشتر:

اواپراتور چیست؟

انواع کمپرسور؟

شیرآلات صنعت تهویه و تبرید 

اجزای تشکیل دهنده مینی چیلر

• کمپرسور :

مکانیزمی است که به کمک آن می توان انرژی لازم برای حرکت مبرد در مسیر سیکل تبرید را تأمین کرد. انواع مختلفی از کمپرسورها با تکنولوژی های متفاوت وجود دارند. اما به علت ظرفیت پایین مینی چیلرها معمولاً از کمپرسورهای نوع روتاری و اسکرال استفاده می شود. البته بعضاً در پروژه های صنعتی با نیاز برودتی محدود در صورت بکارگیری چیلر کوچک از کمپرسورهای پیستونی نیز استفاده می شود.

• کندانسور :

از آنجا که عمده ترین مصرف مینی چیلرها ساختمان های مسکونی می باشد بهره برداری آسان از آن ها اهمیت ویژه ای پیدا می کند. لذا با توجه به سادگی فرآیند سرویس و نگهداری چیلرهای هوا خنک کندانسور مورد استفاده در این سیستم ها غالباً از نوع کندانسورهوایی (هوا خنک) است. کندانسوری شامل کویل هوا خنک و فن محوری که گرمای بخار داغ خروجی از کمپرسور را به هوای محیط دفع می کند. بنابراین، بایستی حتماً مینی چیلر در فضای آزاد بیرون از ساختمان قرار بگیرد

• شیر انبساط :

مکانیزمی جهت کنترل دما و مقدار جریان مبرد ورودی به اواپراتور که نقش اصلی را در تعیین دمای آب خروجی از اواپراتور ایفا می کند. ضمن آنکه بوسیله شیر انبساط میزان سوپرهیت ایجاد شده در خروجی اواپراتور تنظیم شده تا از ورود مایع مبرد به کمپرسور جلوگیری شود.

• اواپراتور :

نوعی مبدل حرارتی که آب سرد مورد نیاز فن کویل ها یا هر مصرف کننده دیگری توسط آن تأمین می شود. بطوریکه آب گرم ورودی به اواپراتور در اثر انتقال حرارت با مبرد سرد ورودی خنک می شود. عمدتاً از دو نوع مبدل می توان به عنوان اواپراتور استفاده نمود.

اجزای تشکیل دهنده مینی چیلر

اجزای تشکیل دهنده مینی چیلر

مزایای مینی چیلر

• سیستم مستقل تهویه مطبوع است و دیگر نیازی به محاسبه ی هزینه بهای انرژی و تقسیم آن بر تعداد واحد ها و مشکلاتی از قبیل پرداخت شارژ و غیره را مشاهده نمی کنید.

• دستگاه ابعاد کوچکی دارد و در مدلهایی که مجهز به پمپ و منبع انبساط بسته است می توان با بکارگیری پکیج های زمینی گرمایشی موتورخانه را حذف کرد یا به حداقل مساحت رساند.

• در این سیستم می توان با استفاده از سیستم لوله کشی آب سرد مورد نیاز را به فضاهای دورتر رساند و محدودیت طول لوله در صورت عایق کاری مناسب به حداقل می رسد.

مزایای مینی چیلر

مطالعه بیشتر:

برج خنک کننده چیست؟

سیستم vrf چیست؟

تجهیزات و لوازم کنترل و اندازه گیری

• در ابتدای هر فصل هر واحد به صورت جداگانه می تواند دستگاه خود را روشن یا خاموش نماید و از تعمیرات و نگهداری جداگانه استفاده کند.

مینی چیلر های مسکونی مجهز به کندانسور هواخنک هستند که این انتخاب باعث کاهش سطح صدای ساطع شده از دستگاه، کاهش مصرف برق و نیاز کمتری به تعمیرات و نگهداری دارد.

سیکل کارکرد مینی چیلر ها

مینی چیلرها برای تهیه آب سرد به منظور سرمایش فضای موجود در ساختمان های آپارتمانی و صنایع پزشکی و تزریق پلاستیک به کارمی رود. مینی چیلر مانند دیگر دستگاه های تهویه و تبرید تراکمی دارای چهار قطعه اصلی کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور می باشد.

تاثیر مینی چیلر بر تهویه مطبوع

در مینی چیلرها کمپرسور فشار مبرد را به اندازه دمای کندانس بالا برده و در کندانسور به وسیله هوای محیط مبرد خنک شده و به مایع تبدیل می گردد. مبرد مایع وارد شیر انبساط می گردد و در اکسپنشن ولو به طور ناگهانی فشار را پایین آورده و بنابراین دما نیز به صورت ناگهانی به مقدار زیادی افت می کند. با ورود مبرد به اواپراتور مینی چیلر با توجه به فشار و دمای آب مبرد، به صورت بخار فوق گرم تبخیر شده و وارد کمپرسور می گردد.

مینی چیلرها عموما در حالت کلی دارای یک مدار لوله کشی که آب مینی چیلر را که گرما را از ساختمان یا پروسه صنعتی گرفته می شود و به در این فرایند به وسیله چرخش آب به وسیله پمپ، گرما را از فن کویل ها می گیرد و پس از ورود آب به مینی چیلر، دمای آب را پایین می آورد.

مطالعه بیشتر:

محل نصب مینی چیلر در ساختمان کجاست؟

در ساختمان ها و آپارتمان های مسکونی، معمولاً سعی می شود مینی چیلر را در تراس یا بالکن نصب کنند تا طول لوله کشی فن کویل ها به حداقل برسد، اما با توجه به اینکه رشد جعیت در شهرها افزایش یافته و اغلب آپارتمان های فعلی فضای کوچکی دارند غالباً فضای بالکن جوابگوی نصب این چیلر کوچک نمی باشد. در چنین مواردی دستگاه بر روی پشت بام ساختمان نصب می شود.

نصب و راه اندازی مینی چیلر

از طرفی به دلیل اینکه اغلب مینی چیلرها هوا خنک هستند و به حریمی جهت عبور جریان هوای کافی نیاز دارند نصب آن در اکثر تراس ها با مشکل مواجه می شود مگر اینکه فضای کافی وجود داشته باشد. ضمناً صدای دستگاهی که در تراس ساختمان قرار گرفته می تواند برای ساکنین آزاردهنده باشد.

مطالعه بیشتر :

در کل فضای نصب این نوع چیلر یکی از چالش های این سیستم در منازل و ساختمان های مسکونی است و این مسئله یکی از دلایلی است که باعث شده است در ساختمان های بزرگ استفاده از چیلر مرکزی به مراتب رایج تر باشد.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت مهندسی و بازرگانی راهبرد انرژی درفک (رادکو) آماده ارائه هر گونه مشاوره تخصصی در این زمینه می‌باشند.

راههای ارتباط با ما

  • تلفن های تماس با ما

    دفتر تهران:28428609-021

    تلفن همراه:09385059681 

     ساعت پاسخگویی : شنبه تا پنجشنبه  ساعت 9 الی 18

  • آدرس ایمیل

    واحد بازرگانی و فروش:

    sm@radcoir.com

2 پاسخ
  1. کیان مهدوی
    کیان مهدوی گفته:

    با سلام خدا قوت
    من 5 تا مینی چیلر 8 تن از شرکت رادکو خریداری کردم و ابتدا باید از مشاوره خوب شرکت و فروش شما تشکر کنم و کیفیت خوبی که به مشتری تحویل می دید. بعد از دریافت و گذشت چند ماه به همکاران و دوستان خودم معرفی کردم تا از محصولات شما استفاده کنند. سپاسگزارم

    پاسخ
    • admin
      admin گفته:

      سلام جناب مهندس مهدوی وقت شما بخیر.ممنون از اینکه به شرکت رادکو اعتماد کردید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[promo_modern promo_type=’custom’ page_link=’144′ post_link=’4343′ portfolio_link=’94’ custom_link=’http://www.radcoir.com/shop/’ promo_image=’http://www.radcoir.com/wp-content/uploads/2019/08/فروش-محصولات-تهویه-مطبوع-سرکت-راهبرد-انرژی-درفکرادکو.jpg’ attachment=’2885′ attachment_size=’full’ new_title=’ محصولات شرکت رادکو ‘ extratag=” img_size=’gallery’ heading_size=’30’ extra_bg=’#0074aa’ overlay=’0.6′ overlay_start=’10’ overlay_end=’50’ custom_class=” av_uid=’av-k790fwec’ admin_preview_bg=”][/promo_modern]

جانسون کنترل
سانیسو-روغن کمپرسور سانیسو

گاز مبرد R507

گاز مبرد R507: گازR507 از دسته گازهای HFC است که ترکیبی آزئ…

گاز مبرد R404a

گاز R404a : این گاز به عنوان یک گاز ترکیبی از خانواده گا…

گاز مبرد R407C

گاز مبرد  R407C:   گاز مبرد فریونی R407C مخلوطی از گازه…
ازطریق واتساپ با ما در تماس باشید
ارسال از طریق واتساپ