دستورالعمل های تهویه برای نگهداری مواد شیمیایی

بهترین دستورالعمل های نگهداری مواد شیمیایی نشان می دهد که یک فروشگاه مواد شیمیایی باید تهویه خوبی داشته باشد. اگر فروشگاه تهویه کافی ندارد، باید برای تهیه یک واحد نگهداری مواد شیمیایی تهویه شده سرمایگذاری کنید. ما برای کمک به ارتقا ایمنی شیمیایی در محل کار، دستورالعمل هایی را برای تهویه در واحد هایی نگهداری مواد شیمیایی بیان کرده ایم.

دستورالعمل های تهویه برای ذخیره سازی مواد شیمیایی

رهنمود های ذخیره سازی شیمیایی عمومی

کابینت های نگهداری مواد شیمیایی را در مکانی خشک و خنک و دور از معرض تابش مستقیم آفتاب و به دور از هرگونه منبع احتمالی گرما یا احتراق قرار دهید. نوسانات دما در بسیاری از مواد شیمیایی می توان منجر به افزایش انتشار بخار شود. طراحی هرگونه بازشوی دریچه در دیواره کابینت نباید مقاومت سازه ای کابینت را به خطر بیندازد.

تهویه ذخیره سازی قابل اشتعال

در مواردی که مواد قابل اشتعال در داخل یک محیط نگهداری مواد شیمیایی ذخیره می شوند، هر سیستم تهویه باید بخار را به جو خارج و به دور از هرگونه منبع اشتعال یا مکان هایی که احتمال جمع شدن افراد وجود دارد، وارد کند. یک فن مکانیکی مناسب باید از تیغه ها و فن های بدون اشتعال ساخته شده باشند و توانایی پخش بخارات یا گازهای قابل اشتعال را داشته باشد.

کانال تهویه ای که در اتاق قابل اشتعال نصب می شود باید حداقل همان سطح محافظت از آتش را داشته باشد که دیواره های اتاق داشته باشد و در برابر بخار، گرد و غبار موجود در اتاق مقاوم باشد. لوله کشی فولادی برای کانال تهویه یک اتاق حاوی مواد شیمیایی قابل اشتعال توصیه می شود. از لوله کشی تهویه پی وی سی نباید برای اتاق اشتعال استفاده شود زیرا نمی تواند درجه حرارت بیش از حد ناشی از آتش سوزی را تحمل کند.

بخارات قابل اشتعال چگال تر از هوا هستند بنابراین بخارات می توانند در سطح کف جمع شوند. سیستم استخراج باید اطمینان حاصل کند که بخارات در سطح پایین نیز استخراج می شوند.

تهویه ذخیره سازی قابل اشتعال

تهویه ذخیره سازی قابل اشتعال

تهویه مواد شیمیایی سمی

در مواردی که مواد سمی در یک واحد ذخیره مواد شیمیایی نگهداری می شود، سیستم تهویه باید بتواند اطمینان حاصل کند که غلظت هر ماده سمی در منطقه تنفسی هر شخصی که از آن محیط استفاده می کند تا حد ممکن پایین باشد.

هوای اتاق باید به فضای خارجی، یعنی در خارج از ساختمان، منتقل شود،به گونه ای که امکان پراکنده ایمن بخارت، گرد و غبار را بدون ورود به اتاقی که مواد شیمیایی در آن قرار دارد، فراهم شود.

دریچه ها شکل که در کناره های برخی از کابینت ها نصب شده است، می تواند بخارهای سمی یا قابل اشتعال را به منطقه مجاور هدایت کند. بنابراین، باید آنها را به طور ایمن بسته نگه داشت و اطمینان حاصل کرد که با فشارهایی که ممکن است در کابینت ایجاد شود، نمی توان آنها خراب کند .

تهویه مواد شیمیایی سمی

مطالعه بیشتر:

تهویه مواد شیمیایی خورنده

در مواردی که  مواد شیمیایی خورنده در یک کابینت نگهداری مواد شیمیایی نگهداری می شوند، فن مکانیکی باید از تیغه ها و فن های مقاوم برابر خوردگی ساخته شده و قابلیت پخش بخارات، گازها یا مه های خورنده را داشته باشد. مجرای تهویه باید حداقل به همان اندازه از محافظت در برابر هر گونه بخار یا بخارهایی که ممکن است از مواد شیمیایی ذخیره شده در کابینت اعمال شود، مقاوم باشد.

تهویه مواد شیمیایی خورنده

انتخاب فروشگاه های شیمیایی

قبل از انتخاب ظرف ذخیره سازی مناسب خود، اطمینان حاصل کنید که فاکتورهای ذکر شده در بالا را در نظر گرفته اید. سیستم های تهویه مناسب برای اطمینان از ایمنی کارمندان و امکانات شما ضروری هستند. این راهنما باید به شما کمک کند تا به یک سیستم ایمن و موثر ذخیره سازی مواد شیمیایی در محل کار دست پیدا کنید.

برای مشاوره در مورد ذخیره سازی و استفاده از مواد شیمیایی خاص، باید به MSDS مواد شیمیایی خود مراجعه کنید. ذخیره سازی مواد شیمیایی خود را، در اندازه سازمان، مشخص کنید.

دستوالعمل نگهداری از مواد شیمیایی

  • بهره گیری غیر مستقیم از سیستم های گرم و سرد کننده: به این معنا که نباید سیستم تهویه در داخل انبار تعبیه گردد.
  • از آنجا که تغییرات دمایی موجب افزایش فشار می گردد رعایت پایداری دما حائز اهمیت می باشد
  • به دلیل احتمال انباشت بخارات شیمیایی که منجر به آتش سوزی می گردد، می بایست از دستگاه هایی بهره برد که توانایی و ظرفیت لازم را برای تعویض هوای انبار به صورت6 بار در ساعت را داشته باشد.

سیستم های تهویه مطبوعی که می توان در انبار مواد شیمیایی از آنها استفاده کرد عبارتند از

چیلر تراکمی

چیلر

چیلر دستگاهی است که به وسیله سیال خنک کننده در سیکل تبرید، سیال دیگر را(عمدتا آب) برای مصارف صنعتی یا تهویه مطبوع خنک می کند. این آب سرد در اواپراتور چیلر در سیستمهای صنعتی برای خنک کردن بخشی از ماشین آلات و در تهویه مطبوع برای خنک کردن هوا استفاده می شود و هوا را از طریق هواساز، فن کویل و.. قابل استفاده می کند.

مطالعه بیشتر:

چیلر هوا خنک 

چیلر آب خنک

مینی چیلر

نقش چیلر و مینی چیلر در تهویه مطبوع انبار

بویلر

دستگاهی برای تولید گرما است.

مطالعه بیشتر:

اواپراتور چیست؟

انواع کمپرسور؟

شیرآلات صنعت تهویه و تبرید 

دستگاه هواساز

در تعریف هواساز(Air handling unit )با نام اختصاری AHU می توان گفت یک مجموعه ای از تجهیزات که متشکل از یک یا چند فن و سایر تجهیزات لازم برای انجام یک یا چند کار در گردش، تمیز کردن، گرم کردن، خنک کردن، مرطوب کردن، رطوبت زدایی و ادقام کردن هوا  … نام برد . اگرچه بسیاری از تکنولوژی های بکار رفته در دستگاه هواساز برای دهه ها بدون تغییر باقی مانده است ، تعدادی از تجهیزات به کار رفته در هواساز جدید هستند و در صورت استفاده به جا از آنها اثر مهمی در تهویه مطبوع خواهند داشت .

آب گرم و یا آب سردی که در کویل های هواساز جریان می یابد توسط بویلر یا پگیج(گرم کردن آب ) و توسط چیلر (سرد کردن آب)یا مینی چیلر تامین می شود. و در تابستان آب سرد و در زمستان آب گرم در کویل ها جاری می شود .هواساز هوا را کنترل می کند و همچنین هوا را در داخل ساختمان توزیع می کند.

مطالعه بیشتر:

قیمت چیلر و نکات مهم در خرید چیلر

مهم ترین برندهای کمپرسور سرمایشی فعال در بازار ایران

انواع کمپرسور:

کمپرسور دانفوس کمپرسور بیتزر کمپرسور کوپلند

انواع کمپرسورهای کوپلند

کمپرسور اسکرال کوپلند کمپرسور DWM کوپلند
برای مشاهده ی کمپرسور اسکرال کوپلند لطفا کلیک نمایید برای مشاهده ی کمپرسور DWM کوپلند لطفا کلیک نمایید

انواع کمپرسور دانفوس

  • کمپرسور سیلندر پیستونی (سری MTZ، MT، NTZ) طیف وسیعی از کمپرسورهای قوی مبتنی بر بیش از 40 سال تجربه در این زمینه
  • کمپرسور اسکرال DANFOSS (سری HLM، HRM، SY، SM)
کمپرسور منیروپ دانفوس
کمپرسور اسکرال دانفوس

انواع کمپرسور تولیدی شرکت بیتزر

کمپرسورسمی هرمتیک پیستونی بیتزر
کمپرسور رفت و برگشتی بیتزر
کمپرسور کامپکت اسکرو بیتزر
کمپرسور دو مرحله ای بیتزر
کمپرسور سمی هرمتیک اسکرو بیتزر
کمپرسور تسمه ای بیتزر
کمپرسور اسکرال بیتزر

مطالعه بیشتر:

شناخت انواع کمپرسور، مزایا و معایب هر یک از کمپرسورهای مورد استفاده در چیلر های تراکمی

هواساز هایژنیک

مطالعه بیشتر:

سیستم vrf چیست؟

تجهیزات و لوازم کنترل و اندازه گیری

دستگاه هواساز دارای کویل های آبگرم و آب سرد است که کویل آب سرد آن با لوله کشی به چیلر و کویل آب گرم آن به بویلر متصل می شود. هواساز در بیرون از انبار (مثلا برپشت بام) نصب می گردد و با کانال کشی هوا را به درون انبار هدایت می کند. هواساز دارای یک فن بزرگ است که هوا را از بین انبار مواد شیمیایی مکیره و پس از عبور دادن از فیلتر ها، هوا را با سطح سرد کویل ها(موقع سرمایش) و یا با سطح گرم کویل ها (در زمان گرمایش) برخورد می دهد تا هوا متناسب با نیاز کاهش یا افزایش یابد.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت مهندسی و بازرگانی راهبرد انرژی درفک (رادکو) آماده ارائه هر گونه مشاوره تخصصی در این زمینه می‌باشند.

راههای ارتباط با ما

  • تلفن های تماس با ما

    دفتر تهران:28428609-021

    تلفن همراه:09385059681 

     ساعت پاسخگویی : شنبه تا پنجشنبه  ساعت 9 الی 18

  • آدرس ایمیل

    واحد بازرگانی و فروش:

    sm@radcoir.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[promo_modern promo_type=’custom’ page_link=’144′ post_link=’4343′ portfolio_link=’94’ custom_link=’http://www.radcoir.com/shop/’ promo_image=’http://www.radcoir.com/wp-content/uploads/2019/08/فروش-محصولات-تهویه-مطبوع-سرکت-راهبرد-انرژی-درفکرادکو.jpg’ attachment=’2885′ attachment_size=’full’ new_title=’ محصولات شرکت رادکو ‘ extratag=” img_size=’gallery’ heading_size=’30’ extra_bg=’#0074aa’ overlay=’0.6′ overlay_start=’10’ overlay_end=’50’ custom_class=” av_uid=’av-k790fwec’ admin_preview_bg=”][/promo_modern]

جانسون کنترل
سانیسو-روغن کمپرسور سانیسو

گاز مبرد R507

گاز مبرد R507: گازR507 از دسته گازهای HFC است که ترکیبی آزئ…

گاز مبرد R404a

گاز R404a : این گاز به عنوان یک گاز ترکیبی از خانواده گا…

گاز مبرد R407C

گاز مبرد  R407C:   گاز مبرد فریونی R407C مخلوطی از گازه…
ازطریق واتساپ با ما در تماس باشید
ارسال از طریق واتساپ