چیلر فلودد (flooded) چیست؟

چیلر فلودد به نوع چیلری گفته می شود که در آن از اواپراتور فلودد یا همان (مستغرق یا غرقابی) استفاده می شود. که ویژگی ها و مزا یا و معایبی دارد .

همان طور که همه ما می دانیم، چهار جز اصلی سیستم تبرید عبارتند از : کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و شیر انبساط .در این میان، نوع و مشخصات کمپرسور به عنوان قلب سیستم تبرید بیشتر از سه جز دیگر شناخته شده است. علاوه براین، اواپراتور یکی دیگر از اجزای اصلی است.

چیلر فلودد (flooded) چیست؟

مطالعه بیشتر:

قیمت چیلر آب خنک

قیمت چیلر هوا خنک

آیا از نوع و مشخصات اواپراتور اطلاعاتی دارید؟

مبرد در اواپراتور خشک یا DX از طریق لوله تبادل گرما عبور میکند، و آب سرد خارج از لوله تبادل حرارت با بازده بالا جریان می یابد. بازده تبادل حرارتی چنین مبدل حرارتی نسبتا کم است و ضریب انتقال حرارت فقط دو برابر ضریب انتقال حرارت لوله است، اما مزیت آن این است که عبور روغن آسان است و کنترل آن نسبتا ساده است، و مقدار شارژ مبرد در حدود 1/2 تا 1/3 مقدار پر شدن واحد نوع مایع کامل است.

ساختار و روند کار اواپراتور FLOODED

حالت عملکرد اواپراتور فلودد و اواپراتور خشک DX  کاملا عکس هم است. آب سرد از لوله تبادل حرارت عبور می کند، مبرد کاملا لوله تبادل گرما را غوطه ور(اطراف لوله عبور داده می شود) می کند، و گرما را جذب می کند و در خارج از لوله تبادل گرما تبخیر می شود. سطح لوله انتقال حرارت اواپراتور غرقاب دارای تعداد زیادی سوراخ سوزنی شکل است و یک برآمدگی مارپیچی در سطح داخلی لوله باعث افزایش تبادل گرما در سمت آب سرد می شود.

در اواپراتور غرقابی ، مبرد از قسمت زیرین وارد پوسته شده و با گرفتن از آب جاری در لوله ها ، تبخیر شده و بدین ترتیب مبرد گازی از قسمت بالای پوسته خارج شده و مبرد مایع همچنان در قسمت پایینی پوسته جمع می شود و برای تبخیر شدن، حرارت را از آب داخل لوله ها می گیرد.

لوله انتقال حرارت با بازده بالا که همزمان جوشش خارج لوله و انتقال حرارت داخل لوله را افزایش می دهد، ضریب انتقال حرارت در مقایسه با لوله سبک حدود 5 برابر افزایش می یابد.

ساختار و روند کار اواپراتور FLOODED

مطالعه بیشتر:

اواپراتور چیست؟

انواع کمپرسور؟

شیرآلات صنعت تهویه و تبرید 

مقایسه اواپراتور غرقابی با اواپراتورنوع خشک

مزایا و معایب اواپراتور نوع خشک و غرقابی

اواپراتور فلودد آب را در لوله می کشد و مبرد در خارج از خوشه لوله تبخیر می شود، بنابراین سطح انتقال حرارت به طور قابل توجهی با مبرد مایع در تماس است. به طور کلی، مقدار مبرد شارژ شده در پوشش حدود 55 تا 65 درصد از حجم موثر سیلندر است و مایع مبرد گرم و بخار می شود و سپس از طریق جداکننده مایع در بالای سیلندر به کمپرسور باز می گردد.

مقایسه اواپراتور غرقابی با اواپراتورنوع خشک

مزایای اواپراتور فلودد

عملکرد و مدیریت آسان

ضریب انتقال بالای حرارت

مزیت اواپراتور غرقابی این است که مشکل احتمالی توزیع ضعیف مبرد در اواپراتور کاهش می یابد. مبرد 100% مایع است و جریان مایع در مقایسه با مخلوط دو فاز سیستم های DX  بسیار بهتر بین کانالها توزیع می شود. بنابراین، هنگام انتخاب اواپراتور غرقابی، باید یک مدل SWEP B برای اواپراتور غرقابی استفاده شود، بر خلاف سیستم های DX  که BPHE ها با دستگاه توزیع مبرد انتخاب بهتری هستند.

گیرنده گاز مبرد را قبل از تغذیه کمپرسور جدا می کند، بنابراین نیازی به گرم کردن بیش از حد مبرد در اواپراتور فلودد نیست. بنابراین در مقایسه با اواپراتور DX، که در آن 10-30% از کل سطح گرما ممکن است به گرم شدن بیش از حد اختصاص یابد، بخش بیشتری از گرما سطح برای تبخیر استفاده می شود.

به دلیل دمای بالاتر تبخیر در اواپراتور غرقابی، کار کمپرسور کمتر است . شاید بزرگترین مزیت اواپراتورهای غرقابی این باشد که آنها از تمام انرژی نهان مبرد در انتقال فاز بین مایع و گاز برای خنک کردن مایعات استفاده می کنند.

مطالعه بیشتر:

معایب

1- هنگامی که دمای تبخیر سیستم تبرید کمتر از 0 درجه سانتیگراد باشد، آب لوله به راحتی یخ می زند و لوله تبخیر را از بین می برد.

2- نیاز به مقدار زیادی گاز مبرد است.

3- تحت تاثیر ارتفاع ستون مایع مبرد، دمای تبخیر در پایین سیلندر زیاد است، که اختلاف دمای انتقال حرارت را کاهش می دهد.

4- درقسمت پایین سیلندر اواپراتور روغن جمع می شود و باید اقدامات قابل اطمینان برای بازگشت روغن وجود داشته باشد، در غیر این صورت بر عملکرد ایمن سیستم تاثیر می گذارد.

اواپراتور خشک DX

مبرد اواپراتور نوع خشک در داخل لوله جریان می یابد و آب در خارج از خوشه لوله جریان می یابد. معمولا چندین فرآیند برای جریان مبرد وجود دارد. به دلیل گاز گرفتگی تدریجی مایع مبرد، هرچه میزان دبی بیشتر باشد، تعداد لوله های فرآیند نیز بیشتر است. به منظور افزایش تبادل گرما در سمت آب، تعداد زیادی بافل در قسمت خارجی لوله انتقال حرارت لوله مرتب شده اند، به طوری که آب چندین بار از طریق خوشه لوله جریان می یابد.

مطالعه بیشتر:

مزیت

1- روغن روان کننده با مبرد وارد کمپرسور می شود، به طور کلی مشکلی برای تجمع روغن وجود ندارد.

2- در پر کردن ماده مبرد کمتری نیاز است به طور کلی فقط حدود 1/3 از نوع مایع کامل است.

3- وقتی هوا در حدود 0 درجه سانتیگراد باشد، آب یخ نمی زند.

مطالعه بیشتر:

کاربرد چیلر فلودد

اواپراتور نوع فلودد به علت راندمان بالاتر آن نسبت به اواپراتور نوع DX و در نتیجه نیاز به انرژی کمتر کمپرسور، بیشتر در چیلرهای ظرفیت بالا مورد استفاده قرار می گیرد . این نوع چیلرها به دلیل افزایش قیمت نسبت به DX در چیلرهای با ظرفیت پایین مورد استفاده قرار نمی گیرد.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت مهندسی و بازرگانی راهبرد انرژی درفک (رادکو) آماده ارائه هر گونه مشاوره تخصصی در این زمینه می‌باشند.

راههای ارتباط با ما

  • تلفن های تماس با ما

    دفتر تهران:28428609-021

    تلفن همراه:09385059681 

     ساعت پاسخگویی : شنبه تا پنجشنبه  ساعت 9 الی 18

  • آدرس ایمیل

    واحد بازرگانی و فروش:

    sm@radcoir.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[promo_modern promo_type=’custom’ page_link=’144′ post_link=’4343′ portfolio_link=’94’ custom_link=’http://www.radcoir.com/shop/’ promo_image=’http://www.radcoir.com/wp-content/uploads/2019/08/فروش-محصولات-تهویه-مطبوع-سرکت-راهبرد-انرژی-درفکرادکو.jpg’ attachment=’2885′ attachment_size=’full’ new_title=’ محصولات شرکت رادکو ‘ extratag=” img_size=’gallery’ heading_size=’30’ extra_bg=’#0074aa’ overlay=’0.6′ overlay_start=’10’ overlay_end=’50’ custom_class=” av_uid=’av-k790fwec’ admin_preview_bg=”][/promo_modern]

جانسون کنترل
سانیسو-روغن کمپرسور سانیسو

گاز مبرد R507

گاز مبرد R507: گازR507 از دسته گازهای HFC است که ترکیبی آزئ…

گاز مبرد R404a

گاز R404a : این گاز به عنوان یک گاز ترکیبی از خانواده گا…

گاز مبرد R407C

گاز مبرد  R407C:   گاز مبرد فریونی R407C مخلوطی از گازه…
ازطریق واتساپ با ما در تماس باشید
ارسال از طریق واتساپ