چیلر پیستونی (رفت و برگشتی) چیست؟

چیلر پیستونی چیلری است مانند تمام چیلرهای تراکمی تنها تفاوت آن استفاده از کمپرسور پیستونی است . کمپرسور قلب سیستم تهویه مطبوع است و یکی از چهار جز اساسی در چیلر محسوب می شود.

در بسیار از موارد با توجه به نیازی که از سیستم تهویه مطبوع انتظار می رود از این نوع چیلر استفاده می شود .این کمپرسور در ظرفیت ها و برندهای گوناگونی وجود دارد. چیلرهای پیستونی خود به دو دسته چیلر پیستونی آب خنک و چیلر پیستونی هوا خنک دسته بندی می شوند.

چیلر پیستونی (رفت و برگشتی) چیست؟

مطالعه بیشتر:

قیمت چیلر آب خنک

قیمت چیلر هوا خنک

کمپرسور پیستونی

بیشتر سیستم های خنک کننده، از تهویه مطبوع مسکونی گرفته تا بزرگ تجاری و چیلرهای صنعتی، از فرآیند تبرید معروف به فشرده سازی گاز استفاده می کنند  در قلب این چرخه کمپرسور قرار دارد . عملکرد آن عبارت است از : 1) پمپاژ مبرد از طریق سیستم خنک کننده و 2) فشرده سازی مبرد گازی در سیستم به طوری که می توان به مایع متراکم شده جذب شود . کمپرسور پیستونی قدیمی ترین و متداول ترین کمپرسور های صنعتی است.

کمپرسور پیستونی

چیلرها بر اساس نوع کمپرسور دسته بندی می شوند

1- جابجایی مثبت

2- پویا

کمپرسور با جابجایی مثبت، گاز را فشرده می کنند و مبرد را به حجم کمتری و فشار بیشتر تبدیل می کند کمپرسور پیستونی از این نوع است.

چیلر پیستونی چگونه کار می کند؟

اولین استفاده از کمپرسور پیستونی باز می گردد به قرن 18 میلادی در حال حاضر با تکنولوژی روز، کمپرسورهای پیستونی بسیار پیشرفت کرده اند و حتی تا به امروز یکی از محبوب ترین فن آوری های فشرده سازی هوا در دسترس هستند.

مطالعه بیشتر:

اواپراتور چیست؟

انواع کمپرسور؟

شیرآلات صنعت تهویه و تبرید 

چطور کار می کند؟

کمپرسور های رفت و برگشتی  از نوع جابجایی مثبت هستند که از عملکرد رفت و برگشتی یک پیستون درون سیلندر برای فشرده سازی مبرد استفاده می کنند. همه چیز با مرحله مصرف شروع می شود. در مرحله دریافت پیستون پایین می آید و هوا را از فیلتر می مکد. سپس هوا از دریچه های ورودی، به داخل استوانه عبور می کند. در این مرحله، دریچه های تخلیه بسته می شوند. وقتی پیستون دوباره بالا می رود، هوای سیلندر فشرده می شود. به طور همزمان، دریچه های ورودی بسته می شوند و دریچه های تخلیه دوباره باز می شوند تا هوا تخلیه شود. این مرحله خروجی نامیده می شود.

مطالعه بیشتر:

آیا همه کمپرسورهای پیستونی یکسان هستند؟

از نظر تئوری، تمام کمپرسورهای پیستونی طبق همان اصل کار می کنند. با این وجود، تفاوت های عمده ای در نحوه استفاده کمپرسور از این اصل وجود دارد. اصلی ترین تعداد مراحل انجام فشرده سازی است . کمپرسورهای یک مرحله ای ، دو مرحله ای و چند مرحله ای وجود دارد. تقسیم فشرده سازی بر روی مراحل مختلف باعث کاهش کار کمپرسور و دمای نهایی هوا می شود. برای اینکه بتوانید از فشرده سازی چند مرحله ای به طور کامل بهره مند شوید، باید هوا بین مراحل مختلف خنک شود. این کار را می توان با کمک اینترکولر انجام داد.

مطالعه بیشتر:

سیستم vrf چیست؟

تجهیزات و لوازم کنترل و اندازه گیری

مزایا و معایب چیلرهای پیستونی

در زمان حال به دلیل عرضه کمپرسورهای مدرن تر(کمپرسور اسکرال یا اسکرو) در سطح بازار، از چیلرهای پیستونی فقط در موارد خاصی استفاده می شود کمپرسور پیستونی در ظرفیت های کم مورد استفاده قرار می گیرد برای استفاده در ظرفیت های بالاتر باید از چندین کمپرسور استفاده گردد.

1- مواد مورد استفاده در آن ساده و تعمیر آن آسان و کم هزینه است به همین علت قیمت اولیه آن خیلی از افراد را جذب می کند و ممکن قیمت آن تا 50% کم تر از کمپرسور اسکرو باشد.

2- سیستم ساده، روانکاری آسان است و نیاز به دستگاه اگزوز ندارد.

3- کنترل ساده

4- قابلیت تعمیر بعد گذشت سالها از عمر کمپرسور می توان دوباره آن را تعمیر کرد.

5- استفاده از کمپرسور پیستونی ممکن است با توجه به آب و هوا تغییر کند و معمولا در آب و هوا شرجی (مثل مناطق حاره ای جنوب کشور) استفاده از کمپرسور پیستونی شایع تر است . زیرا قابلیت تحمل فشار بالا را دارد و کمتر دچار آسیب می شود.

مزایا و معایب چیلرهای پیستونی

مطالعه بیشتر:

معایب چیلر پیستونی

1- اشکال عمده چیلرهای پیستونی این است که باید خیلی از آنها خوب نگهداری کرد

2- قطعات آسیب پذیر تر است

3- در مقایسه با انواع دیگر چیلر، چیلرهای رفت و برگشتی تعداد بیشتری دارند قطعات متحرک نسبت به چیلرهای گریز از مرکز یا دوار در نتیجه نیاز به نگهداری بیشتری دارند.

4- چیلرهای پیستونی صدا و لرزش زیادی را ایجاد می کنند.

5- چیلر های رفت و برگشتی  برای کاربردهای دارای بار خنک کنندگی بالا مناسب نیستند.

6- مصرف برق چیلرهای پیستونی از سایر چیلرها بیشتر است. علاوه بر این، انرژی مورد نیاز برای واحدهای بزرگتر از انواع دیگر چیلرها بیشتر است.

7- راندمان کارکرد چیلر پیستونی نسبت به چیلر اسکرو و اسکرال کمتر است .

8- یکی از نکته های بسیار مهم در زمان خرید چیلر پیستونی این است که مجموع ظرفیت کمپرسورها معمولا 50% از ظرفیت واقعی مورد نیاز بیشتر است تا در صورت که همه کمپرسورها در حال کار باشند هر چند دقیقه یک بار فرصت به کمپرسورها داده شود تا حرارت زیاد تولید شده بر اثر حرکت متناوب رفت و برگشتی پیستون ها درون سیلندرها به محیط بیرون داده شود.

مطالعه بیشتر:

اواپراتور چیست؟

انواع کمپرسور؟

شیرآلات صنعت تهویه و تبرید 

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت مهندسی و بازرگانی راهبرد انرژی درفک (رادکو) آماده ارائه هر گونه مشاوره تخصصی در این زمینه می‌باشند.

راههای ارتباط با ما

  • تلفن های تماس با ما

    دفتر تهران:28428609-021

    تلفن همراه:09385059681 

     ساعت پاسخگویی : شنبه تا پنجشنبه  ساعت 9 الی 18

  • آدرس ایمیل

    واحد بازرگانی و فروش:

    sm@radcoir.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[promo_modern promo_type=’custom’ page_link=’144′ post_link=’4343′ portfolio_link=’94’ custom_link=’http://www.radcoir.com/shop/’ promo_image=’http://www.radcoir.com/wp-content/uploads/2019/08/فروش-محصولات-تهویه-مطبوع-سرکت-راهبرد-انرژی-درفکرادکو.jpg’ attachment=’2885′ attachment_size=’full’ new_title=’ محصولات شرکت رادکو ‘ extratag=” img_size=’gallery’ heading_size=’30’ extra_bg=’#0074aa’ overlay=’0.6′ overlay_start=’10’ overlay_end=’50’ custom_class=” av_uid=’av-k790fwec’ admin_preview_bg=”][/promo_modern]

جانسون کنترل
سانیسو-روغن کمپرسور سانیسو

گاز مبرد R507

گاز مبرد R507: گازR507 از دسته گازهای HFC است که ترکیبی آزئ…

گاز مبرد R404a

گاز R404a : این گاز به عنوان یک گاز ترکیبی از خانواده گا…

گاز مبرد R407C

گاز مبرد  R407C:   گاز مبرد فریونی R407C مخلوطی از گازه…
ازطریق واتساپ با ما در تماس باشید
ارسال از طریق واتساپ