انواع چیلر و طول عمر مورد انتظار

اگر ساختمانی با بار خنک کننده متوسط تا زیاد دارید، توصیه می شود فقط از یک چیلر بزرگ استفاده کنید تا کنترل آن به صورت مشخص و راحت تر انجام گیرد.

همه چیلرها از لحاظ کارایی و طول عمر یکسان نیستند و همین طور با توجه به نگهداری و تعمیرات به موقع طول عمر آنها می تواند بیشتر شود و همین طور مراقبت نکردن از آن طول عمر آنها را کمتر می کند.

انواع چیلر و طول عمر مورد انتظار

مطالعه بیشتر:

عواملی که بر طول عمر چیلر تاثیر می گذارد

عوامل محیطی

تعمیر و نگهداری چیلر

نوع چیلر

زمان کارکرد چیلر

بعضی از چیلر ها مانند مینی چیلرها، چیلرهای اسکرو، چیلرهای گریزازمرکز از7 تا 40  سال نیز می توانند عمر کنند.

تاثیر عوامل محیطی بر عمر چیلر

عوامل محیطی یکی از مهم ترین عواملی است که بر عمر چیلر تاثیر می گذارد. همان طور که محیط پیرامون ما دائما در حال تغییر است، عوامل مخربی که باعث بروز مشکل در سیستم های HVAC است نیز در حال بروزرسانی هستند.

مواد شیمیای مختلفی که به صورت روزمره مورد استفاده قرار می گیرند. اعم از شوینده های مختلف، به شدت روی کویل دستگاه های indoor  و ساختار مسی آن ها اثر مخرب دارند. و می توان عنوان کرد که علاوه بر عوامل درونی عوامل محیطی نیز بسیار بر عمر چیلر تاثیر می گذارد.

مطالعه بیشتر:

نوع چیلر

از مهم ترین الزامات هر ساختمان وبه عبارتی قلب تپنده ی آن سیستم تهویه مطبوع آن است .تمامی ساختمان ها نیاز به تهویه مطبوع دارند سیستم های تهویه مطبوع یکی از مهم ترین تجهیزات ساختمان ها می باشد. چیلر که با استفاده از یک سیال خنک کننده که عمدتا آب است ماده مبرد را از حال گاز به حالت مایع در می آورد .

چیلر از طریق یکی از سیکل های حرارتی گرما را از مایع می گیرد و مبدل های زیادی را برای خنک کردن تجهیزات و یا جریان فرایندی استفاده می کند. و به دلیل قابلیت تولید آب خنک در نرخ جریان بالا و ظرفیت برودتی بالا به عنوان سیستم تهویه مطبوع مرکزی نامیده می شوند.

نوع چیلر

گاز مبرد چیلر ها به سه روش آب خنک ، هوا خنک و تبخیری خنک می گردد. چیلر نوعی از تجهیزات تبرید است که باعث خنک شدن و بازیافت آب می شود تقریبا آبی مصرف نمی کند استفاده طولانی مدت می تواند آب زیادی را ذخیره کند و به یک مولفه اساسی از طیف گسترده ای از امکانات تجاری از جمله هتل ها و رستوران ها و بیمارستان ها و عرصه های ورزشی وکارخانه های صنعتی و تولیدی و منازل و… تبدیل شود.

تاثیر نوع چیلر برطول عمر چیلر

مطالعه بیشتر:

سیستم vrf چیست؟

تجهیزات و لوازم کنترل و اندازه گیری

کاربرد چیلر در تهویه مطبوع

کاربرد چیلر در تهویه مطبوع به این صورت است که  آب سرد یا گرم شده در چیلر برای سرد کردن و کاهش رطوبت هوا و یا گرم کردن و افزایش دما در واحدهای مسکونی، اداری، صنعتی و تجاری متوسط تا بزرگ استفاده می شود

کاربرد چیلر در صنعت

چیلر در کاربرد صنعتی به این صورت عمل میکند که آب سرد شده برای خنک کاری کنترل شده محصولات، مکانیزم ها، و ماشین آلات کارخانه استفاده می شود مانند صنایع پلاستیک، ریخته گری ،و…

چیلر ها به دو دسته چیلر های تراکمی و چیلر های جذبی تقسیم میشوند.

چیلر تراکمی

چیلر تراکمی چهار جز اصلی دارد که عبارتند از:

کمپرسور
کندانسور
شیر انبساط
اواپراتور

چیلر تراکمی براساس تراکم گاز مبرد که توسط کمپرسور انجام می شود عمل سرمایش را انجام میدهد به این صورت که مبرد ابتدا توسط کمپرسور متراکم می شود وبه کندانسور فرستاده شده کندانسور عمل تقطیر را که عمدتا از طریق آب یا هوای محیط می باشد (که بر این اساس نوع چیلر مشخص میشود که هوا خنک است یا آب خنک) روی مبرد انجام داده و آن را تبدیل به مایع می کند.

این مایع با فشار بالا به شیر انبساط می رسد شیر انبساط باعث افت فشار شدید مایع میشود و مخلوط گاز و مایع مبرد وارد اواپراتور میشود این کاهش فشار باعث تبخیر مایع شده و این گاز باعث خنک شدن محیط می شود و گاز پس از تبخیر وارد کمپرسور شده واین روند تکرار میشود (سیکل تبرید) در چیلر تراکمی کمپرسور بیشترین توان مصرفی را دارد و چیلر تراکمی با انرژی مکانیکی آب سرد شده را ایجاد میکند.

انواع چیلر تراکمی

  • چیلر تراکمی آب خنک (چیلر آبی)
  • چیلر تراکمی هوا خنک (چیلر هوایی)
  • چیلر تراکمی تبخیری
چیلر تراکمی آب خنک (چیلر آبی)

چیلر تراکمی آب خنک راندمان بالایی دارد و عملیات خنک سازی مبرد داخل کندانسور  توسط آب در گردش برج خنک کننده صورت می گیرد چیلر تراکمی آب خنک معمولا در موتور خانه قرار میگیرد و نحوه عملکرد آن به این صورت است که مبدل حرارتی  به کندانسور که از یک طرف آب و از طرف دیگر مبرد وارد آن می شود  و آب، مبرد را از حالت گاز به مایع تبدیل میکند این عمل باعث افزایش دمای آب شده که برای خنک شدن با استفاده از پمپ به برج خنک کننده فرستاده میشود و در آنجا خنک شده و دوباره به چرخه باز میگردد.

انواع چیلر و طول عمر مورد انتظار

چیلر تراکمی هوا خنک (چیلر هوایی)

چیلر تراکمی هوا خنک، چیلری بر مبنای چرخه تبرید تراکمی است . به این نوع چیلر ، چیلر هوایی نیز گفته می شود . کندانسور چیلر هوایی، متشکل از فن هایی است که هوا را با شدت حول لوله های حامل گرمای اتلافی عبور می دهد و با این کار گاز مبرد را تبدیل به مایع می کند . این نوع از چیلرها نیاز به برج خنک کننده ندارند.

چیلر های هوایی که از انواع چیلرهای تراکمی می باشند به عنوان قلب سیستم سرمایش ساختمان ها در مناطقی که امکان استفاده از چیلرهای آبی نیست و نمی توان از برج خنک کننده استفاده کنیم بهترین گزینه است . مکانیزم عملکرد چیلر تراکمی هوا خنک که معمولا در فضاهای باز (پشت بام و حیاط ) نصب می شود مانند چیلر تراکمی آب خنک است و بر مبنای سیکل تبرید می باشد.

تعمیرات و هزینه ها

همانطور که در مطالب بالا به آن اشاره شد نگهداری و تعمیرات روزمره برای چیلرها موجب می شود آنها بیشترین بازده را داشته باشند و کم تر آسیب ببینند که این امر موجب بازگشت سرمایه ای می شود که شما در ابتدا برای آن هزینه کرده اید.

چه عاملی نشان دهنده آن است که عمر چیلر تمام شده ؟

علامت مشخصی که در چیلرها نشان دهنده این است که عمر چیلر تمام است زمانی که چیلر به تعمیرات مکرر احتیاج پیدا می کند. یا نمی تواند ظرفیت خنک کنندگی مورد نیاز را برآورده کند در صورتی که چیلر شما این مشکلات را دارد بهترین و مقرون به صرفه ترین کار جایگزین کردن یک سیستم تهویه دیگر است.

برنامه ریزی برای تعویض چیلر

برای اینکه بخواهید چیلر خود را تعویض کنید باید به نکاتی توجه کنید

تقاضا

ظرفیت

مشخصات و الزامات

خدمات

سرمایه

هزینه ها

پیکربندی

انتخاب چیلر مناسب

برای انتخاب چیلر مناسب باید به مواردی چون نوع محیطی که قرار است چیلر در آن نصب شود توجه داشت و با استفاده از داده هایی که در متن بالا  عنوان شد بهترین گزینه را انتخاب کرد.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت مهندسی و بازرگانی راهبرد انرژی درفک (رادکو) آماده ارائه هر گونه مشاوره تخصصی در این زمینه می‌باشند.

راههای ارتباط با ما

  • تلفن های تماس با ما

    دفتر تهران:28428609-021

    تلفن همراه:09385059681 

     ساعت پاسخگویی : شنبه تا پنجشنبه  ساعت 9 الی 18

  • آدرس ایمیل

    واحد بازرگانی و فروش:

    sm@radcoir.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[promo_modern promo_type=’custom’ page_link=’144′ post_link=’4343′ portfolio_link=’94’ custom_link=’http://www.radcoir.com/shop/’ promo_image=’http://www.radcoir.com/wp-content/uploads/2019/08/فروش-محصولات-تهویه-مطبوع-سرکت-راهبرد-انرژی-درفکرادکو.jpg’ attachment=’2885′ attachment_size=’full’ new_title=’ محصولات شرکت رادکو ‘ extratag=” img_size=’gallery’ heading_size=’30’ extra_bg=’#0074aa’ overlay=’0.6′ overlay_start=’10’ overlay_end=’50’ custom_class=” av_uid=’av-k790fwec’ admin_preview_bg=”][/promo_modern]

جانسون کنترل
سانیسو-روغن کمپرسور سانیسو

گاز مبرد R507

گاز مبرد R507: گازR507 از دسته گازهای HFC است که ترکیبی آزئ…

گاز مبرد R404a

گاز R404a : این گاز به عنوان یک گاز ترکیبی از خانواده گا…

گاز مبرد R407C

گاز مبرد  R407C:   گاز مبرد فریونی R407C مخلوطی از گازه…
ازطریق واتساپ با ما در تماس باشید
ارسال از طریق واتساپ