چیلر توربوکر چیست؟

چیلر توربوکر یا سانتریفیوژ یا گریز از مرکز چیست؟

چیلر گریز از مرکز، مانند هر چیلر دیگری بخشی از سیستم تهویه مطبوع است، دستگاهی است که با استفاده از قوانین ترمودینامیکی، گرما را دفع می کند و دما را متعادل می سازد. اما این چیلر چیست؟ باید گفت کلمه سانتریفیوژ در این چیلر به کمپرسور آن اشاره دارد.

همان طور که دسته های مختلفی برای چیلر وجود دارد. تنوع اجزای داخل ساختمان و نوع آن قطعات می تواند نوع کلی چیلر را تعیین کند. به عنوان مثال وجود کمپرسور در یک چیلر خود می تواند نوع آن را مشخص کند هر چند که چیلرهای جذبی از کمپرسور در ساختارشان استفاده نمی کنند، هر جا نام کمپرسور در چیلر ذکر شود به این معنی است که چیلر از نوع تراکمی است و از نوع فشرده سازی مبرد برای خنک سازی استفاده می کند.  نوع کمپرسور چیلر تا حد زیادی نوع چیلر را عنوان می کند. بنابراین وقتی صحبت از کلمه سانتریفیوژ در این چیلر می شود، به این معنی است که کمپرسور سانتریفیوژ یا گریز از مرکز است.

در مورد کاربردهای این چیلر می توان گفت از انجا که چیلرهای سانتریفیوژ ظرفیت و کارایی بالایی دارند، کاربرد و استفاده از چیلرهای گریز از مرکز شامل پروژه های بسیار بزرگ و سنگین است.

چیلر توبوکر چیست؟

مطالعه بیشتر:

مینی چیلر

فن کویل

هواساز

عملکرد توربوکر

به طور کلی، در هر چیلر تراکمی، یک چرخه اصلی بین اجزای آن وجود دارد که شامل اواپراتور، کمپرسور، کندانسور و شیر انبساط است. در همین حال کمپرسور موجود در یک چیلر وظیفه فشرده سازی مبرد را بر عهده دارد. این دستگاه در چرخه چیلر، بین اواپراتور و کندانسور قرار دارد.

کمپرسور چیلر با دریافت گاز مبرد از اواپراتور، و بالابردن دما و افزایش فشار بر روی آن و فرستادن آن به کندانسور برای پخش گرما برای ادامه چرخه کار می کند.

از آنجا که فشار گاز مبرد هنگام ورود به کمپرسور به اندازه کافی بالا نیست، از چرخش یک ملخ برای تولید نیروی محرکه آن برای افزایش فشار گاز مبرد استفاده می شود.

در چیلر توربوکر، ساختار کمپرسور گریز از مرکز به گونه ای است که با استفاده از پروانه گاز مبرد را به جریان می اندازد و نیروی گریز از مرکز را ایجاد می کند. بنابراین، در این کمپرسور توسط نیروی گریز از مرکز، انرژی جنبشی مبرد را افزایش می دهد و در ادامه این روند گاز مبرد نیز دما را افزایش می دهد.

برای این کمپرسور دو کانال ورودی و خروجی به صورت مجرای مکش و مجرای تخلیه وجود دارد تا گاز مبرد را از اواپراتور گرفته و پس از طی مراحل، آن را به سمت کندانسور هدایت کنید. این همان کاری است که کمپرسور باید انجام دهد زیرا وظیفه اصلی کمپرسور در چیلرها، فشرده سازی مبرد است. به طور کلی، کارایی چیلر یا سانتریفیوژ گریز از مرکز با سرعت پروانه آن ارتباط مستقیم دارد.

عملکرد توربوکرچیلر سانتریفیوژ

مطالعه بیشتر :

چیلر تراکمی هوا خنک 

چیلر تراکمی آب خنک

مواد مصرفی و اتصالات سیستم های تهویه مطبوع

انواع چیلر گریز از مرکز

سانتریفیوژ توربو شارژ

چیلر سانتریفیوژ یا چیلر توربوشارژ یک چیلر گریز از مرکز است که بدون روغن، بدون تماس مکانیکی و بدون اصطکاک کار می کند. این بدان معنی است که چیلر سانتریفیوژ توربو بر اساس یک آهنربا ساخته شده است. در چیلر گریز از مرکز توربو شارژ، پروانه هنگام کار و چرخش یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند، به طوری که هیچ تماسی با یاتاقان های مغناطیسی ایجاد نمی شود.

در نتیجه این نوع عملکرد، کمپرسور توربوشارژ دارای عمر طولانی است. از دیگر مزایای کمپرسور توربوشارژ می توان به آلودگی صوتی و لرزش کم اشاره کرد .

همچنین وزن و حجم این کمپرسورها به طور قابل توجهی کمتر از مدل های مشابه است. با این حال، این حالت عملکرد نیاز به کنترل دقیق و دیجیتالی دستگاه دارد.

این کمپرسور همچنین دارای مجرای مکش مبرد و مجرای تخلیه مبرد برای حرکت به کندانسور می باشد و برای عملکرد بهتر و تکرار پروانه ها از دو پروانه در داخل کمپرسور توربوشارژ استفاده می شود.

اجزای کمپرسور توربوکر

چیلر سانتریفیوژ آب خنک و هوا خنک

برای چیلرهای گریز از مرکز، مانند هر چیلر تراکمی دیگر، دو نوع آب خنک و هوا خنک تعریف شده است . وقتی صحبت از این دو نوع است، به نوع کار کندانسور چیلر بر میگردد.

در اصل به این معنی است نیروی محرک کندانسور چیست و اینکه آیا کندانسور برای خنک شدن خود از آب یا هوای اطراف استفاده می کند.

اگر چیلر گریز از مرکز آب خنک باشد، به این معنی است که کندانسور از آب برای خنک سازی استفاده می کند و چیلر به برج خنک کننده نیاز دارد. بنابراین دستگاه دیگری به نام برج خنک کننده، به اجزای چیلر اضافه می شود. به این ترتیب آب موجود در برج خنک کننده با انتقال گرما و تبادل دما، گرما را در کندانسور پخش کرده و دمای مبرد را کاهش می دهد.

استفاده از برج خنک کننده در چیلر گریز از مرکز مسائل خاص خود را دارد. نیاز به نگهداری و مراقبت بیشتر، افزایش وزن و حجم چیلر و مصرف زیاد اب از جنبه های منفی وجود برج خنک کننده در چیلر گریز از مرکز آب خنک است.

اما چیلر گریزازمرکز هوا خنک نیاز به اتصالات اضافی ندارد. این بدان معنی است که کندانسور گرمای موجود در هوای اطراف و در واقع در هوای خارج تخلیه می کند.

چیلر آب خنک گریز از مرکزچیلر هوا خنک گریز از مرکز

مطالعه بیشتر:

سیستم vrf چیست؟

تجهیزات و لوازم کنترل و اندازه گیری

چیلر گریز از مرکز به انواع

چیلر گریز از مرکز بسته

چیلر گریز از مرکز نیمه بسته

چیلر گریز از مرکز باز

تقسیم می شود.

برای چیلرهای گریز از مرکز سه نوع سیستم باز، بسته و نیمه بسته وجود دارد. باز و بسته شدن این چیلر به نحوه اتصال قطعات مکانیکی و الکتریکی چیلر بستگی دارد. در واقع قسمتهای مختلفی از چیلر تشکیل می شود که از هر یک به روش خاصی استفاده شده است. در چیلر گریز از مرکز، تجهیزات مکانیکی مانند پروانه قطعات مکانیکی در نظر گرفته می شوند و موتور چیلر از طریق  برق تامین می شود تا پیشرانه قطعات مکانیکی را تامین می کند.

جایگذاری این قطعات می تواند به صورت تک و متصل با نام مدار بسته انجام شود که امکانات کمی برای تعمیر چیلر فراهم می کند. همچنین روش دیگری به نام  مدار باز برای اتصال این دو قسمت وجود دارد که آنها را کاملا از هم جدا می کند. عیب این سیستم خطر نشت مبرد چیلر را به همراه دارد.

نوع سوم چیلر گریز از مرکز که دارای مدار نیمه بسته است، سیستمی شبیه مدار باز است که در آن دو قسمت از هم جدا می شوند اما درون یک محفظه قرار می گیرند.

انواع کمپرسور سانتریفیوژ

مطالعه بیشتر:

قیمت داکت اسپلیت

کندانسور چیست؟

اواپراتور چیست؟

انواع کمپرسور؟

شیرآلات صنعت تهویه و تبرید 

مزایای چیلر سانتریفیوژ

  • هزینه کم تعمیر و نگهداری آن به دلیل اینکه اصطکاک بین قطعات مکانیکی حذف شده و باعث افزایش طول عمر کمپرسور می شود.
  • وزن کم و ابعاد کم حجم
  • عدم وجود روغن در کمپرسور
  • سازگاری با مبردهای حامی محیط زیست مانند R1234ze, R513A, R515B
  • به دلیل یاتاقان ها مغناطیسی و حذف اصطکاک راندمان کمپرسور افزایش می یابد.
  • قابلیت کارکرد با سرعت بالا از 16000 تا 50000 دور بر دقیقه
  • کنترل هوشمند و دیجیتالی یاتاقان های مغناطیسی، شیرهای انبساط، پاور و تمامی قطعات برقی چیلر توربوکر
  • صدای کارکرد بسیار کم
  • افزایش راندمان چیلر
  • قابلیت کنترل ظرفیت چیلر از 15 تا 100 درصد توان کل با کمپرسور توربوکر

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت مهندسی و بازرگانی راهبرد انرژی درفک (رادکو) آماده ارائه هر گونه مشاوره تخصصی در این زمینه می‌باشند.

راههای ارتباط با ما

  • تلفن های تماس با ما

    دفتر تهران:28428609-021

    تلفن همراه:09385059681 

     ساعت پاسخگویی : شنبه تا پنجشنبه  ساعت 9 الی 18

  • آدرس ایمیل

    واحد بازرگانی و فروش:

    sm@radcoir.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[promo_modern promo_type=’custom’ page_link=’144′ post_link=’4343′ portfolio_link=’94’ custom_link=’http://www.radcoir.com/shop/’ promo_image=’http://www.radcoir.com/wp-content/uploads/2019/08/فروش-محصولات-تهویه-مطبوع-سرکت-راهبرد-انرژی-درفکرادکو.jpg’ attachment=’2885′ attachment_size=’full’ new_title=’ محصولات شرکت رادکو ‘ extratag=” img_size=’gallery’ heading_size=’30’ extra_bg=’#0074aa’ overlay=’0.6′ overlay_start=’10’ overlay_end=’50’ custom_class=” av_uid=’av-k790fwec’ admin_preview_bg=”][/promo_modern]

جانسون کنترل
سانیسو-روغن کمپرسور سانیسو

گاز مبرد R507

گاز مبرد R507: گازR507 از دسته گازهای HFC است که ترکیبی آزئ…

گاز مبرد R404a

گاز R404a : این گاز به عنوان یک گاز ترکیبی از خانواده گا…

گاز مبرد R407C

گاز مبرد  R407C:   گاز مبرد فریونی R407C مخلوطی از گازه…
ازطریق واتساپ با ما در تماس باشید
ارسال از طریق واتساپ