آیس بانک

آیس بانک یا به عبارتی سیستم ذخیره سازی انرژی برودتی یخ که مبتنی بر ذخیره ظرفیت خنک کننده در شب و استفاده از آن در روز بعد برای خنک شدن است. شب هنگامی که برق با هزینه کمتری تولید می شود، چیلرها مایعات را خنک می کنند و آن را به صورت آب سرد یا یخ سرد ذخیره می کنند. در طول روز که مصرف برق بیشتر و هزینه بیشتری دارد چیلر خاموش می شود و از ظرفیت ذخیره شده برای تامین نیازهای بار خنک کننده استفاده می شود.

دمای پایین در شب باعث می شود که تجهیزات برودتی با کارایی بیشتری نسبت به روز کار کنند و باعث کاهش مصرف انرژی می شود. ظرفیت چیلر کمتری مورد نیاز است، که به معنای پایین آمدن هزینه تجهیزات اولیه سرمایه است. استفاده از برق کم مصرف برای ذخیره انرژی خنک کننده باعث کاهش اوج مصرف برق در روز می شود و نیازی به نیروگاه های گران قیمت اضافی نیست.

آیس بانک چیست

مطالعه بیشتر:

اجزا اصلی آیس بانک

آیس بانک را می توان هم به طور مستقل و هم در کنار چیلر استفاده کرد . در صورت طراحی مستقل شامل چهار جز اصلی کمپرسور، کندانسور، اواپراتور لوله ای یا کویل، منبع دو جداره مبرد ثانی (مانند آب و یا آب نمک)

اگر آیس بانک در کنار چیلر طراحی شود فقط از کویل و مخزن اواپراتور استفاده می شود و آیس بانک از مدار تبرید چیلر خود استفاده می کند.

کویل اواپراتور آیس بانک دارای سنسورهایی است هنگام ضخیم بودن یخ، سیستم خنک کننده مبرد را قطع می کند. همچنین یک همزن برای افزایش انتقال حرارت بین آب و یخ در مخزن آیس بانک وجود دارد

اجزا اصلی آیس بانک

عملکرد آیس بانک

گرمای نهان ذوب یخ برای هرکیلوگرم، چیزی در حدود 333 کیلوژول است که انرژی بالایی به حساب می آید. در طراحی آیس بانک ها ازهمین توضیح ساده فیزیک کمک گرفته می شود. این سیستم به مانند یک باتری عمل کرده و می تواند سرما را در شب ذخیره کند، در شب که مصرف انرژی کم است، صفحات آب مخزن یخ می زند. در طول روز که مصرف انرژی بالا است و برق گران تر است، چیلر خاموش می شود. یخ ذوب خواهد شد. این آب یخ می توان به طور غیر مستقیم محصولات شما را خنک کرد.

کاربرد آیس بانک

آیس بانک در کنار چیلر با هدف استفاده از ساعات کاهش برودتی طراحی می شود. آیس بانک برای کاربردهای تهویه مطبوع و صنعتی قابل استفاده است و می توان برای کاهش اتلاف انرژی، آن را پایین تر از سطح زمین طراحی کرد.

یکی از چالش های موجود، میزان مصرف برق چیلرهای تراکمی است، اعم از چیلر تراکمی هواخنک، چیلر تراکمی آب خنک و یا حتی مینی چیلر که کمپرسوراین دستگاه ها بیشترین مصرف برق را دارند استفاده از آیس بانک کمک شایانی به کاهش مصرف انرژی دارد.

عملکرد آیس بانک

آیس بانک مدولار

آیس بانک مدولار در مجتمع ها و فضاهای محدود برای استفاده حداکثری از فضا برای ذخیره انرژی استفاده می شود. این محصول دارای طراحی مدولار است که اجازه می دهد با رشد مجموعه، تعداد ماژول های ذخیره یخ افزایش یافته و به خنک کننده بیشتری نیاز داشته باشد، در نتیجه ظرفیت آیس بانک افزایش می یابد.

مزایای سیستم آیس بانک

مصرف کمتر انرژی

همان گونه که مطرح شد آیس بانک ها در ساعات شبانه که مصرف انرِژی کمتراست فعالیت می کنند و با ذخیره کردن انرژی سرمایشی، در طول روز مورد استفاده قرار می گیرد .

استفاده از سرما سازهای کوچک تر

در صورتی که از آیس بانک در کنار چیلر و … استفاده شود به دلیل ویژگی های آیس بانک می توان از سیستم های برودتی با ظرفیت پایین تر استفاده کرد.

افزایش توان سیستم های برودتی

استفاده از آیس بانک ها در سیستم های تهویه مطبوع و همچنین سردخانه ها، موجب می شود که توان دستگاه افزایش یابد. آبی که از مخزن یخ ها خارج می شود، در فشار محیط حدود نیم درجه سانتیگراد دما دارد. این در حالی است که اگر فشار پایینتر هم آورده شود، امکان رساندن دما به منفی ده درجه سانتیگراد نیز وجود دارد، که در این دما بسیار پایین تر از دمای آب اواپراتورهای معمولی در سیستم های برودتی است.

اهمیت زیست محیطی

استفاده از آیس بانک ها می تواند به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر حفاظت محیط زیست کمک می کند. در درجه اول، استفاده از این سیستم به معنی کاهش ظرفیت دستگاه های برودتی بوده و این موضوع موجب می شود که از گاز مبرد کمتر استفاده شود که در نتیجه گاز گلخانه ای که باعث تخریب لایه اوزون می شود کمتر وارد محیط می گردد. این عمل موجب حفاظت از محیط زیست می شود.

مطالعه بیشتر:

اواپراتور چیست؟

انواع کمپرسور؟

شیرآلات صنعت تهویه و تبرید 

هزینه ساخت و ساز کمتر

به دلیل مصرف برق در ایران، سیستم خنک کننده می تواند در زمان اوج خاموش شود .

مزایای سیستم آیس بانک

بهینه سازی انرژی توسط آیس بانک در صنایع لبنی

در صنایع لبنی از مخازن آیس بانک برای سرد کردن آب تا 1 درجه سانتیگراد استفاده می شود. سپس از آب سرد برای خنک کردن شیر از دمای رسیدن آن بین 5 درجه سانتیگراد تا 12 درجه سانتیگراد تا دمای 4 درجه سانتیگراد و همچنین برای خنک سازی در طی فرآیند پاستوریزاسیون استفاده شود. برای خنک کردن آب از سیستم فشرده سازی بخار مبتنی بر آمونیاک استفاده می شود. از آنجا که دما و مقدار شیر ثابت نیست، بار حرارتی نیز ثابت نیست. از این رو، در شرایط بار بخشی از یخ به طور قابل توجهی در آیس بانک جمع می شود. این منجر به کاهش سرعت انتقال حرارت و سایر مشکلات جریان می شود. با این وجود، جمع شدن یخ تا سطح معینی مفید است، زیرا به رفع خواسته های ناگهانی از طرف بار کمک می کند.

مطالعه بیشتر:

فن کویل

هواساز

مینی چیلر

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت مهندسی و بازرگانی راهبرد انرژی درفک (رادکو) آماده ارائه هر گونه مشاوره تخصصی در این زمینه می‌باشند.

راههای ارتباط با ما

  • تلفن های تماس با ما

    دفتر تهران:28428609-021

    تلفن همراه:09385059681 

     ساعت پاسخگویی : شنبه تا پنجشنبه  ساعت 9 الی 18

  • آدرس ایمیل

    واحد بازرگانی و فروش:

    sm@radcoir.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[promo_modern promo_type=’custom’ page_link=’144′ post_link=’4343′ portfolio_link=’94’ custom_link=’http://www.radcoir.com/shop/’ promo_image=’http://www.radcoir.com/wp-content/uploads/2019/08/فروش-محصولات-تهویه-مطبوع-سرکت-راهبرد-انرژی-درفکرادکو.jpg’ attachment=’2885′ attachment_size=’full’ new_title=’ محصولات شرکت رادکو ‘ extratag=” img_size=’gallery’ heading_size=’30’ extra_bg=’#0074aa’ overlay=’0.6′ overlay_start=’10’ overlay_end=’50’ custom_class=” av_uid=’av-k790fwec’ admin_preview_bg=”][/promo_modern]

جانسون کنترل
سانیسو-روغن کمپرسور سانیسو

گاز مبرد R507

گاز مبرد R507: گازR507 از دسته گازهای HFC است که ترکیبی آزئ…

گاز مبرد R404a

گاز R404a : این گاز به عنوان یک گاز ترکیبی از خانواده گا…

گاز مبرد R407C

گاز مبرد  R407C:   گاز مبرد فریونی R407C مخلوطی از گازه…
ازطریق واتساپ با ما در تماس باشید
ارسال از طریق واتساپ