سیستم های تهویه مخصوص اتاق سرور

CCU (Close Control Unit) سیستم تهویه مطبوع دقیق یا تهویه مطبوع اتاق کامپیوتر(CRAC) یا استفاده از تهویه مطبوع اتاق سرور برای کنترل دقیق دما و رطوبت مورد نیاز برای برنامه های مهم مانند اتاق سرور، مرکز داده، اتاق مخابرات شناخته می شود.

IT، مخابرات و تجهیزات مدرن مقدار زیادی گرما تولید می کنند. این مشکل با کیت IT با چگالی بیشتر (به عنوان مثال سرورهای Blade) بیشتر شد. بنابراین بسیار ضروری است که از نوع صحیح خنک کننده دقیق برای خنک کننده اتاق سرور یا خنک کننده Datacenter استفاده کنید.

سیستم های تهویه مخصوص اتاق سرور

همچنین درک نیازهای جریان هوا در اتاق سرور و مرکز داده بسیار مهم است.

هر اتاق سرور و مرکز داده دارای طراحی و طرح منحصر به فردی خواهد بود، در نتیجه، هر سیستم خنک کننده نیز متفاوت است.

یکی از ویژگی هایی که متفاوت است، ماده ای است که سیستم تهویه مطبوع گرما را با آن منتقل می کنند (مانند آب، هوا یا مبرد شیمیایی) است. اصول سیستم تهویه مطبوع این است که یک واسطه از دو تبادل حرارت عبور می کند، یکی برای از بین بردن گرما از سرورها و سپس دیگری برای حذف گرما از محیط با این حال، تقریبا در همه سیستم ها هوا واسطه ای است که در تماس واقعی با سرورها قرار می گیرد، زیرا مایعات می توانند آسیب زننده باشند، بنابراین اغلب یک سیستم مرحله آخر را درجایی که آب یا مبرد باعث خنک شدن هوای اطراف خود می شود.

مطالعه بیشتر:

اواپراتور چیست؟

انواع کمپرسور؟

شیرآلات صنعت تهویه و تبرید 

خنک سازی سرور به طور کلی به دسته تقسیم می شود

خنک کردن تمام اتاق سرور

کل اتاق سرور را خنک می شود، به  طور معمئل در اتاق های کوچکتر استفاده می شود.

خنک کردن منطقه ای

یک منطقه خاص و محدود در اطراف سرورها خنک می شود، و بقیه اتاق تحت تاثیر سیستم خنک کننده نیست.

در ابتدایی ترین سیستم تهویه مطبوع اتاق سرور از واحدهای تهویه مطبوع کوچک که معمولا از مبردهای شیمیایی استفاده می کنند، برای تولید هوای خنک در کل سیستم خنک کننده اتاق استفاده می شود. مانند کولرهای گازی

چرا سیستم های تهویه مطبوع برای سرورها حیاتی هستند؟

گرم شدن بیش از حد امکان آسیب رساندن به هر یک از تجهیزات داخل رایانه را دارد و این آسیب اغلب جبران ناپذیر خواهد بود. علاوه بر ایجاد وقفه در فرآیندهای فناوری اطلاعات، تجهیزات بیش از حد گرم IT  نیز باید تعویض شوند که ممکن است با هزینه قابل توجهی انجام شود. هنگامی که بسیاری از سرورها در مجاورت یکدیگر نگهداری می شوند، گرمای تولیدی آنها بیشتر مسئله ساز می شود، به این معنی که برای کنترل گرمای افزایشی باید ازسیستم های تهویه مطبوع دراتاق سرور استفاده کرد .

چرا سیستم های تهویه مطبوع برای سرورها حیاتی هستند؟

کنترل دقیق رطوبت دما همراه با تمیزی

سیستم های تهویه مطبوع دقیق حذف گرما، کنترل رطوبت عالی، جریان هوای بیشتر، فیلتراسیون بهتر هوا، انعطاف پذیری و انبساط بیشتر با آلارمهای متعدد و گزینه های اضافی را فراهم می کند .

عملیات قابل اطمینان برای 365 روز درسال

بیشتر برنامه های کاربردی مهم مانند مرکز داده، اتاق سرور، اتاق های ارتباط از راه دور و غیره  به در دسترس بودن فضای خنک کننده با کنترل دقیق دما و رطوبت نیاز دارند. واحد کنترل تهویه مطبوع برای مدت زمان 365 روز طراحی می شود.

دما و رطوبت اتاق سرور

حداقل 3 سنسور دما در هر رک توصیه می شود.طبق استاندارد ASHRAE دمای ورودی باید بین 18 تا 27 درجه سانتیگراد (64 تا 80 درجه فارنهایت) باشد. دمای خروجی باید در مقایسه با دمای مصرف کمتر از 20 درجه سانتی گراد (35 درجه فارنهایت) باشد.

در بروشورهای سرور و مشخصات صفحه داده ممکن است مشخص شود که دستگاه های آنها می توانند تا این محدوده دما را بدون کاهش کیفیت کار کنند، اما واقعیت این است که گرما باعث از بین رفتن الکترونیک می شود.

در انتها بالاتر از دامنه عملکرد دما فن های خنک کننده باید خیلی سریعتر کار کنند تا بتوانند حجم هوا را روی CPU و لوازم الکتریکی مرتبط منتقل کنند. فن ها دستگاه های مکانیکی دارای بلبرینگ  هستند که فرسوده شده و نیاز به تعویض دارند. عمر قطعات الکترونیکی نیز در دمای بالا کاهش می یابد.

طبق استاندارد ASHRAE رطوبت استاندارد اتاق سرور نیز باید در محدوده 45 تا 55 درصد (رطوبت نسبی) باشد . و اگر زیر 20 یا بالای 80 برسد خطرناک است و باید سیستم های هشدار دهنده آن را اعلام کنند. ممکن است میزان رطوبت اتاق سرور توسط سازنده ای خاص، متفاوت از این مقدار تعیین شود که در آن صورت تجهیزات رطوبت زنی و رطوبت گیری سیستم تهویه اتاق سرور باید بتواند میزان رطوبت گیری سیستم تهویه اتاق سرور باید بتواند میزان رطوبت نسبی را در محدوده مورد نظر تنظیم کند.

نظارت بر رطوبت به همان اندازه دما مهم است و اغلب از آن صرف نظر می شود. اگر اتاق سرور بیش از حد خشک باشد منجر به تجمع الکتریسیته ساکن روی سیستم ها می شود. بیش از حد مرطوب و خوردگی به آرامی به تجهیزات شما آسیب می رساند که منجر به خرابی دائمی تجهیزات می شود.

مطالعه بیشتر:

سیستم vrf چیست؟

تجهیزات و لوازم کنترل و اندازه گیری

تاثیر دما بر روی سیستم های اتاق سرور

سیستم های پیشرفته دارای قابلیت خاموش شدن خودکار برای محافظت از خود در برابر خرابی هستند که دما بسیار بالا است. اما آیا می دانید خطاهای سطح CPU و به همین ترتیب خطاهایی در برنامه های شما می توانند ناشی از دما باشند؟ علاوه بر این گرما باعث فشار بیشتربه تجهیزات فنی می شود . این باعث کاهش طول عمر تجهیزات می شود. همه این عوامل در دسترس بودن سیستم و تداوم کار شما تاثیر می گذارد.

استفاده از سنسورها ی دما برای اتاق سرور

سنسورهای دما در اتاق سرور می تواند تا حد زیادی به کنترل دما کمک کند.

استفاده از سنسورها در نزدیکی سیستم تهویه مطبوع برای تشخیص خرابی سیستم ها

وقتی چندین سیستم تهویه مطبوع در یک اتاق در دسترس باشد، در ابتدا خرابی یک سیستم توسط سیستم های دیگر جبران می شود قبل از اینکه منجر به خرابی کامل سیستم خنک کننده به دلیل اضافه بار شود. در نتیجه سنسورهای دما/ جریان هوا در نزدیکی هر واحد برای تشخیص زود هنگام خرابی توصیه می شوند.

انتخاب مناسب ترین دستگاه به عنوان سیستم سرمایش اتاق سرور

سیستم های سرمایشی اتاق سرور بر اساس دو نوع طراحی شده اند

1- سیستم آب سرد

2- سیستم انبساط مستقیم DX یا همان گاز فریون (مبرد)

منظور از سیستم آب سرد این است که آب توسط سیستمی مانند چیلر خنک می شود و از طریق هواساز به اتاق سرور منتقل می شود و منظور از سیستم انبساط مستقیم این است که به جای آب سرد از گاز فریون  استفاده می شود و به دستگاه هواساز منتقل می شود.

سیستم انبساط مستقیم DX یا همان گاز فریون (مبرد)

مطالعه بیشتر:

کولر گازی

سیستم تهویه مطبوع اسپلیت روشی بسیار آسان برای خنک سازی یک اتاق است آنها یک واحد داخلی دارند که از طریق لوله مسی به یک واحد خارجی یا مبدل حرارتی و کمپرسور

متصل می شوند .

واحد های AC  با مبرد خنک شده تامین می شوند و فن های داخلی هوا را از روی کویل اواپراتور به داخل اتاق می کشانند.

کولر گازی گری

مزیت کولر گازی
  • در اتاق های سرور کوچک می تواند پاسخگوی نیاز دمایی اتاق سرور باشد.
  • قیمت اولیه پایین تر نسبت به سیستم های تهویه مطبوع دیگر
  • کنترل رطوبت در مناطق مرطوب اما نمی تواند آن را به طور دقیق بین 20 تا 80 درصد نگه دارد.
معایب کولر گازی
  • مصرف برق زیاد
  • استفاده طولانی و مداوم آن باعث فرسودگی و از کار افتادگی سریع آن  می شود
  • نمی تواند میزان رطوبت را تنظیم کند
  • سیستم فیلتراسیون کولرگازی ضعیف است و چون در داخل اتاق سرور نصب می شود نمی تواند هوای تازه را وارد اتاق کند.

استفاده از این سیستم شاید نامناسب ترین روش خنک کاری برای اتاق سرور باشد.

مطالعه بیشتر:

هواساز اتاق سرور و اتصال آن به چیلر یا مینی چیلر

در تعریف هواساز(Air handling unit )با نام اختصاری AHU می توان گفت یک مجموعه ای از تجهیزات که متشکل از یک یا چند فن و سایر تجهیزات لازم برای انجام یک یا چند کار در گردش ، تمیز کردن ، گرم کردن ، خنک کردن ، مرطوب کردن ، رطوبت زدایی و ادقام کردن هوا  … نام برد .اگرچه بسیاری از تکنولوژی های بکار رفته در دستگاه هواساز برای دهه ها بدون تغییر باقی مانده است ، تعدادی از تجهیزات به کار رفته در هواساز جدید هستند و در صورت استفاده به جا از آنها اثر مهمی در تهویه مطبوع خواهند داشت .

آب گرم و یا آب سردی که در کویل های هواساز جریان می یابد توسط بویلر یا پگیج(گرم کردن آب ) و توسط چیلر (سرد کردن آب)یا مینی چیلر تامین می شود .و در تابستان آب سرد و در زمستان آب گرم در کویل ها جاری می شود .هواساز هوا را کنترل می کند و همچنین هوا را در داخل ساختمان توزیع می کند .

هواساز

هواساز ها هوای تازه را از محیط خارج می گیرند و آن را تمیز می کنند ، گرم می کنند یا خنک می کنند ، ممکن است آن را مرطوب کنند و سپس از طریق مجاری اطراف به مناطقی که از پیش تعیین شده در داخل ساختمان منتقل کنند . اکثر واحدها دارای مجرای اضافی هستند تا هوای کثیف استفاده شده را از اتاق بیرون آورده و به AHU برگردانند ، و از طریق فن به جو باز می گردد.

و ممکن است برخی از این هوای برگشتی دوباره به هوای تازه تبدیل شود تا باعث صرفه جویی در مصرف انرژی شود.

بهترین روش برای خنک سازی اتاق سرور استفاده از سیستم تهویه مدولار است

به عنوان مثال

چیلر مدولار

در چیلرهای مدولار به جای استفاده از یک کمپرسور با ظرفیت زیاد از چند کمپرسور با ظرفیت کم استفاده می‌شود. تفاوت چیلر معمولی و چیلر مدولار در تعداد کمپرسور است. البته لازم به ذکر است که چیلر ماژولار همان چیلر مدولار است.

به عبارت دیگر، اگر از چند مدار و چند کمپرسور برای سرمایش آب استفاده کنیم، به آن چیلر مدولار یا ماژولار می‌گویند.

خنک سازی اتاق سرور استفاده از سیستم تهویه مدولار

پکیج مخابراتی

پکیج مخابراتی استفاده از چیلر و هواساز که به جای آب سرد از مبرد برای خنک سازی در آن استفاده می شود. پکیج مخابراتی به همان پکیج یونیت یاروفتاپ پکیج گفته می شود.

روفتاپ پکیج یا پکیج پشت بامی دستگاهی مستقل است که راندمان انرژی بالایی در سیستم های تهویه مطبوع دارد.روفتاپ پکیج ها به منظور ایجاد گرمایش ، سرمایش ، فیلتراسیون و تنظیم رطوبت هوا است و برای استفاده در اتاق سرور بسیار مناسب است. روف تاپ پکیج در واقع ترکیبی از هواساز و چیلر در یک مجموعه است .

قیمت روف تاپ پکیج

چهار منبع اصلی آب در یک اتاق سرور

نشت سیستم های تهویه مطبوع

یک حسگر آب باید در زیر هر واحد AC قرار گیرد

 نشت آب در کف یا سقف اتاق

سنسورهای آب باید در اطراف محیط اتاق در حدود 50 سانتی متر/ 3 فوت از دیوارهای خارجی و زیر کف برجسته قرار بگیرد.

نشتی لوله های آب که از اتاق سرور عبور می کند

یک سنسور آب باید در زیر طبقه های برجسته قرار داده شود

طغیان سنتی

همان نقطه دوم برای نشت آب از سقف یا طبقه های بالاتر است.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت مهندسی و بازرگانی راهبرد انرژی درفک (رادکو) آماده ارائه هر گونه مشاوره تخصصی در این زمینه می‌باشند.

راههای ارتباط با ما

  • تلفن های تماس با ما

    دفتر تهران:28428609-021

    تلفن همراه:09385059681 

     ساعت پاسخگویی : شنبه تا پنجشنبه  ساعت 9 الی 18

  • آدرس ایمیل

    واحد بازرگانی و فروش:

    sm@radcoir.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[promo_modern promo_type=’custom’ page_link=’144′ post_link=’4343′ portfolio_link=’94’ custom_link=’http://www.radcoir.com/shop/’ promo_image=’http://www.radcoir.com/wp-content/uploads/2019/08/فروش-محصولات-تهویه-مطبوع-سرکت-راهبرد-انرژی-درفکرادکو.jpg’ attachment=’2885′ attachment_size=’full’ new_title=’ محصولات شرکت رادکو ‘ extratag=” img_size=’gallery’ heading_size=’30’ extra_bg=’#0074aa’ overlay=’0.6′ overlay_start=’10’ overlay_end=’50’ custom_class=” av_uid=’av-k790fwec’ admin_preview_bg=”][/promo_modern]

جانسون کنترل
سانیسو-روغن کمپرسور سانیسو

گاز مبرد R507

گاز مبرد R507: گازR507 از دسته گازهای HFC است که ترکیبی آزئ…

گاز مبرد R404a

گاز R404a : این گاز به عنوان یک گاز ترکیبی از خانواده گا…

گاز مبرد R407C

گاز مبرد  R407C:   گاز مبرد فریونی R407C مخلوطی از گازه…
ازطریق واتساپ با ما در تماس باشید
ارسال از طریق واتساپ