سیستم تهویه مطبوع در انبار

HVAC برای انبارها حیاتی است زیرا بسیاری از محصولات به دما، رطوبت و گرد وغبار حساس هستند و هیچ مصرف کننده ای دوست ندارد محصولاتش آسیب دیده یا معیوب باشند.

انبارها می توانند از سوله های کوچک در بازارهای شلوغ تا انبارهای بزرگ 1 تا 2 میلیون فوت مربعی باشد که دارای چندین سطح ذخیره سازی و مناطق مختلف برای بسیاری از کالاهایی است که هر روز حمل می شود.

ساخت انبارها ساده بوده و از نظر ماشین آلات، تجهیزات و … از نظر پیچیدگی چیزهای زیادی ندارند و از این رو می توان تصور کرد که سیستم های تهویه مطبوع یک انبار نیز در طراحی و نگهداری آنها پیچیده نیستند.

اگر با سیستم های HVAC ساختمان تجاری مقایسه شود، انبارها نسبتا ساده تر هستند، اما یک انبار مجموعه ای از چالش های خاص خود را مانند هر طرح یا سازه ای به وجود می آورد. HVAC برای انبارها حیاتی است زیرا بسیاری از محصولات به دما یا رطوبت و گرد و غبار حساس هستند و هیچ مصرف کننده ای دوست ندارد محصولات آسیب دیده یا معیوب بدست آورد .

سیستم تهویه مطبوع انبار

چیدمان انبار محصولات الکترونیکی

در حالی که بیشتر فضای یک انبار به قفسه های ذخیره سازی اختصاص یافته است، جنبه های کاربردی دیگری نیز وجود دارد که یک انبار باید آنها را پوشش دهد.

مناطق اصلی از نظر نیاز به طراحی HVAC  عبارتند از

محل حمل و نقل و دریافت

این ها مکان هایی هستند که کامیون های حمل و نقل بار یا بار آنها با محموله ها و مواد بارگیری می شود. این محوطه باید دارای قابلیت انعطاف پذیری باشد تا بتوانند مواد را از داخل انبار به سمت کامیون ها جابجا کنند و همچنین از ورود هوای تصفیه نشده و آلوده از محیط خارج به محل ذخیره سازی جلوگیری کند یا ورود هوای آلوده را به حداقل برسانند.

مناطق ذخیره سازی

این عملکرد اصلی یک  انبار است و جایی است که تمام اقدامات در آن اتفاق می افتد. قفسه های انبار می توانند از 3 متر تا 12 متر ارتفاع داشته باشند، با چندین لایه انباشته که توسط سیستم های رباتیک قابل دسترسی است. با پیشرفت در اتوماسیون، ارتفاع قفسه های انبار و همچنین انبار در حال افزایش است که چالشی برای طراحان HVAC محسوب می شود زیرا آنها باید مقدار دبی مناسب برای چنین ارتفاعات را تامین کنند.

مناطق ذخیره سازی طبق مواد و محصولات ذخیره شده تفکیک می شوند.

به طور مثال انبار شرکت آمازون (تقاضا بسیار زیاد است )

چیدمان انبار محصولات الکترونیکی

به نظر می رسد مجری انبار فضای موجود را به حداکثر برساند و بخش مواد غذایی را با بخش کالاهای سفید یا مواد ترکیب کند. این بدان معنا است که الزامات HVAC برای این بخشها بسیار متفاوت خواهد بود و طراحی باید برای چنین نیازهایی تامین شود.

مطالعه بیشتر:

منطقه اداری

یک انبار بزرگ به اندازه یک میلیون فوت مربع که 500 تا 600 کارمند شبانه روزی کار میکنند و در اوج تعطیلات به 1000 تا 1200 نفر افزایش می یابد، نیاز به یک تیم عملیاتی برای برنامه ریزی و مدیریت جریان کار وجود دارد.

بنابراین یک فضای اداری اختصاصی در بیشتر انبارهای بزرگ وجود خواهد داشت و نیازهای HVAC مربوط به یک محیط اداری معمولی خواهد بود.

امکانات کارکنان

برخلاف محیط های اداری، بیشتر کارمندان در انبارهای  محصولات الکترونیکی کارگرانی هستند که نیاز به امکانات غذاخوری، اتاقهای استراحت و فضاهای تفریحی دارند که شرایط HVAC خاص خود را دارند.

عملیات انبار

برای درک نیازهای HVAC یک انبار محصولات الکترونیکی، باید چرخه عملکرد یک انبار را درک کرد. همه انبارهای بزرگ هفت روز هفته و 24 ساعت شبانه روز کار می کنند که بعضی اوقات عملیات شبانه به دلیل جابجایی کامیون ها در شب بیشترین عملیات را به همراه دارد.

معمولا چندین محل دریافت و ارسال وجود دارد که در محیط باز هستند. بخش عمده ای از نیروی کار در بسته بندی مواد دریافت شده، قرار دادن برچسب آدرس، قرار دادن موارد در جعبه ها و مهر موم جعبه قبل از ارسال اختصاص داده شده است.

ماشین های زیادی وجود دارد که در انبار مورد استفاده قرار می گیرند کامیونهای لیفتراک، دستگاه های رباتیک برای جمع آوری وسایل محل های ذخیره سازی، دستگاه های تمیز کننده، تسمه های نقاله وغیره. این ماشین ها گرما تولید می کنند که باید توسط سیستم HVAC برداشته شود.

مطالعه بیشتر:

سیستم های HVAC برای انبارها

عملکردهای کلیدی سیستم تهویه مطبوع در یک انبار دو برابر است- حفظ درجه حرارت یا رطوبت هوای محیط در سطح مطلوب برای کارکنان برای کار موثر و حفظ کیفیت هوای داخلی (IAQ) فضا طبق استانداردهای قابل قبول . ASHRAE 62.1 نرخ تهویه قابل قبول انبارها را تعیین می کند. به طور معمول 10 سانتیمتر در هر نفر است اما به سایر عوامل از جمله کیفیت هوای خارج، نوع کار و غیره بستگی دارد.

دمایی که به طور معمول در انبارها حفظ می شود حدود 28 درجه سانتیگراد با واریانس 1 تا 2 درجه است. در حالی که هیچگونه استاندارد رطوبت برای انبارها مشخص نشده است، طراحی برای محدوده رطوبت 55 تا 65 درصد است.

الزامات HVAC  انبار را می توان به دو قسمت تقسیم کرد: بخش ذخیره سازی و بخش غیر انباشت که بخش غیر باربری دفتر، اتاق های استراحت، مناطق تفریحی و غیره را پوشش می دهد.

سیستم های HVAC برای انبارها

فضای ذخیره سازی HVAC

اکثر انبارها طرح های یک طبقه و جعبه بزرگ دارند که در قفسه های انبار قرار گرفته اند. قفسه ها ممکن است در انبارهای کوچکتر 2-3 متر ارتفاع داشته باشند یا در یک انبار بزرگ و خودکار به بلندی 20 متر برسند. اگر هیچ کالای خواربار و فسار پذیری در انبار وجود نداشته باشد، فضا فقط تهویه شده و مطبوع نیست .

مطالعه بیشتر:

سیستم vrf چیست؟

تجهیزات و لوازم کنترل و اندازه گیری

 روش هایی که وجود دارد که طراحان برای تامین تهویه انبارها در پیش می گیرند.

فن سقفی

ابتدایی ترین روش نصب فن های سقفی در سراسر منطقه انبار است . این فن ها با سرعت ثابت هوا را به گردش در می آورند و به حفظ درجه حرارت یکنواخت در فضای کار کمک می کنند. هزینه عملیاتی این فن ها کم است . با این حال، فن ها در حفظ رطوبت بسیار موثر نیستند و در اوج تابستان هایی که دمای محیط گرم و ممکن است در بعضی مناطق رطوبت کم یا زیاد باشد خیلی کارآمد نیست. و برای نصب در انبارهای کوچکتر و ارتفاع کم سقف مناسب است.

اگزوز فن

وقتی انبار موادی را که از آنها بخار می دهد یا دارای ترکیبات آلی فرار هستند ذخیره می کند. در این صورت موثرترین روش برای کیفیت خوب هوا در داخل فضا استفاده از فن های خروجی است. اینها هوای داخلی را بیرون می کشند و هوای بیرون از محلهای بارگیری یا سایر روزنه ها وارد می شود.

عاملی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که ممکن است کیفیت هوای خارج خوب نباشد بنابراین ممکن به فیلتراسیون نیاز باشد. همچنین، اگزوز فن های سطح نویز بالاتری دارند که ممکن است بر بهره وری کارکنان تاثیر بگذارد.

مشکل دیگر فن های اگزوز این است که جریان هوا به دلیل سیستم های انباشت که منجر به ایجاد نقاط سرد و گرم یا تهویه مناسب در بسیاری از مناطق می شود، محدود می شود.

سیستم چیلرو بویلر و هواساز

این سیستم علاوه بر تنظیم دمای انبار به صورت دقیق، می تواند رطوبت هوای آن را نیز به طور دقیق تنظیم و کنترل کند . بنابر این در انبارهایی که نیاز به کنترل دقیق دما و رطوبت و فیلتراسیون هوا جهت نگهداری مواد و محصولات نیاز باشد،

چیلر

چیلر دستگاهی است که به وسیله سیال خنک کننده در سیکل تبرید، سیال دیگر را(عمدتا آب) برای مصارف صنعتی یا تهویه مطبوع خنک می کند. این آب سرد در اواپراتور چیلر در سیستمهای صنعتی برای خنک کردن بخشی از ماشین آلات و در تهویه مطبوع برای خنک کردن هوا استفاده می شود و هوا را از طریق هواساز، فن کویل و.. قابل استفاده می کند.

نقش چیلر و مینی چیلر در تهویه مطبوع انبار

بویلر

دستگاهی برای تولید گرما است.

هواساز

در تعریف هواساز(Air handling unit )با نام اختصاری AHU می توان گفت یک مجموعه ای از تجهیزات که متشکل از یک یا چند فن و سایر تجهیزات لازم برای انجام یک یا چند کار در گردش، تمیز کردن، گرم کردن، خنک کردن، مرطوب کردن، رطوبت زدایی و ادقام کردن هوا  … نام برد . اگرچه بسیاری از تکنولوژی های بکار رفته در دستگاه هواساز برای دهه ها بدون تغییر باقی مانده است ، تعدادی از تجهیزات به کار رفته در هواساز جدید هستند و در صورت استفاده به جا از آنها اثر مهمی در تهویه مطبوع خواهند داشت .

آب گرم و یا آب سردی که در کویل های هواساز جریان می یابد توسط بویلر یا پگیج(گرم کردن آب ) و توسط چیلر (سرد کردن آب)یا مینی چیلر تامین می شود. و در تابستان آب سرد و در زمستان آب گرم در کویل ها جاری می شود .هواساز هوا را کنترل می کند و همچنین هوا را در داخل ساختمان توزیع می کند.

کاربرد هواساز در سیستم تهویه مترو

مطالعه بیشتر:

اواپراتور چیست؟

انواع کمپرسور؟

شیرآلات صنعت تهویه و تبرید 

دستگاه پکیج یونیت

روفتاپ پکیج یا پکیج پشت بامی دستگاهی مستقل است که راندمان انرژی بالایی در سیستم های تهویه مطبوع دارد. روفتاپ پکیج ها به منظور ایجاد گرمایش، سرمایش، فیلتراسیون و تنظیم رطوبت هوا است و برای استفاده در انبار بسیار مناسب است. روف تاپ پکیج در واقع ترکیبی از هواساز و چیلر در یک مجموعه است .

روفتاپ پکیج چیست ؟

دستگاه زنت

دستگاه زنت یکی از دستگاه های سیستم تبخیری در سیستم تهویه مطبوع می باشد و یکی از ساده ترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی در صنعت تهویه مطبوع است .

دستگاه زنت دو منظوره است و علاوه بر سرمایش و گرمایش رطوبت را نیز تنظیم می کند. این دستگاه بانام ز(زمستان ) ن (نیمه ) ت (تابستان ) به این دلیل نام گذاری شده است که چهار فصل بودن آن را نمایان می کند .این دستگاه ساخت ایران است .

دستگاه زنت از کولر آبی بزرگ تر است و در فصل تابستان مانند کولر آبی ، هوا را از محیط خارجی دریافت و پس از عبور از میان پوشال های خیس ، فضای داخل را خنک می کند. پمپ آب را از طریق تشتک به سمت پوشال ها هدایت می کند . چرخش فن باعث ایجاد هوا روی پوشال ها می شود . از تبخیر آب درون پوشال ها و عبور جریان هوا سبب تولید هوای خنک می شود . در فصل زمستان هم بعد از ترکیب هوای بازگشتی با درصد معینی از هوای تازه خارج از ساختمان بعد از عبور از کویل گرمایش که آب گرم آن از موتورخانه یا پکیج تامین می شود ، دمای مد نظر را برای محیط ایجاد می کند .

دستگاه زنت در سیستم تهویه مترو

دستگاه اکونوپک

دستگاه آکونوپک نیز دقیقا شبیه دستگاه زنت است با این تفاوت که دارای سیستم گرمایشی (مجهز به مشعل گازسوز) نیز است و برای حالت گرمایش به بویلر یا پگیج و … نیازی نخواهد بود.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت مهندسی و بازرگانی راهبرد انرژی درفک (رادکو) آماده ارائه هر گونه مشاوره تخصصی در این زمینه می‌باشند.

راههای ارتباط با ما

  • تلفن های تماس با ما

    دفتر تهران:28428609-021

    تلفن همراه:09385059681 

     ساعت پاسخگویی : شنبه تا پنجشنبه  ساعت 9 الی 18

  • آدرس ایمیل

    واحد بازرگانی و فروش:

    sm@radcoir.com

1 پاسخ
  1. مریم
    مریم گفته:

    سلام ببخشید من یک سوال دارم ،ما انبار کوچک ۱۰ متری در پارکینگ ساختمان دارم اگر بخوام فریزرم را در انبار قرار دهم ایا نیاز به تهویه دارد؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[promo_modern promo_type=’custom’ page_link=’144′ post_link=’4343′ portfolio_link=’94’ custom_link=’http://www.radcoir.com/shop/’ promo_image=’http://www.radcoir.com/wp-content/uploads/2019/08/فروش-محصولات-تهویه-مطبوع-سرکت-راهبرد-انرژی-درفکرادکو.jpg’ attachment=’2885′ attachment_size=’full’ new_title=’ محصولات شرکت رادکو ‘ extratag=” img_size=’gallery’ heading_size=’30’ extra_bg=’#0074aa’ overlay=’0.6′ overlay_start=’10’ overlay_end=’50’ custom_class=” av_uid=’av-k790fwec’ admin_preview_bg=”][/promo_modern]

جانسون کنترل
سانیسو-روغن کمپرسور سانیسو

گاز مبرد R507

گاز مبرد R507: گازR507 از دسته گازهای HFC است که ترکیبی آزئ…

گاز مبرد R404a

گاز R404a : این گاز به عنوان یک گاز ترکیبی از خانواده گا…

گاز مبرد R407C

گاز مبرد  R407C:   گاز مبرد فریونی R407C مخلوطی از گازه…
ازطریق واتساپ با ما در تماس باشید
ارسال از طریق واتساپ