سیستم تهویه GHP چیست ؟

سیستم های سرمایشی و گرمایشی VRP به دو دسته سیستم های گازسوز GHP و سیستم های الکتریکی EHP تقسیم می شود. این سیستم ها نیازی به کانال کشی ندارد و مصرف انرژی آنها پایین است. آنها با راندمان ای بسیار بالا سرمایش و گرمایش ساختمان را فراهم می‌کنند و عملکردی بی صدا دارند‌‌‌.

GHP مخفف عبارت Gas Heat Pump است و نوعی سیستم تهویه هوشمند برای تهویه صنعتی و خانگی به شمار می رود‌. عملکرد این سیستم بر پایه سیکل تبرید تراکمی و یک موتور احتراق داخلی گاز سوز می باشد. سیستم تهویه مرکزیGHP از یک یونیت خارجی و چند یونیت داخلی تشکیل شده که به صورت یکپارچه نیاز های برودتی و حرارتی ساختمان را تامین می کند‌‌.

سیستم تهویه GHP چیست ؟

مطالعه بیشتر:

سیستم vrf چیست؟

تجهیزات و لوازم کنترل و اندازه گیری

سیستم تهویه مطبوعGHP بر پایه سیکل تبرید کار می‌کند و مجهز به کمپرسور های سرعت متغیر می باشد که نیروی مورد نیاز برای حرکت آنها توسط یک موتور احتراق داخلی که با استفاده از گاز شهری کار میکند تامین می ‌شود. سیکل گردشی این سیستم تهویه مطبوع بر اساس پمپ حرارتی است و قابلیت ایجاد هوای گرم و یا سرد در فصل های مختلف دارد.

روند گرمایش و سرمایش در این سیستم با سرعت بالایی نسبت به سایر سیستمهای تهویه مطبوع صورت می‌ گیرد مخصوصاً در فرایند گرمایش که حرارت ناشی از موتور به سیکل تبرید اضافه می شود‌. این حرکت باعث می شود نیازی به سیکل یخ زدایی در این سیستم نباشد و به همین دلیل استفاده از سیستم های GHP برای مناطق آب و هوایی که دمای آنها به زیر صفر نیز می رسد مناسب است.

مطالعه بیشتر:

برج خنک کننده چیست؟

کندانسور چیست؟

نحوه عملکرد سیستم گرمایش و سرمایش GHP

در این سیستم ماده مورد پس از عبور از شیر انبساط با افت فشار و دمای قابل توجهی مواجه شده و پس از آن وارد اواپراتور می شود در اواپراتور به دلیل کم بودن دمای ماده مورد از دمای محیط گرمای محیط از طریق تبخیر ماده سرمازا جذب اواپراتور می شود‌. ماده مبرد به تدریج به حالت گازی شکل تبدیل شده و به شکل بخار داغ اما با دمای پایین وارد کمپرسور می گردد. کمپرسور در این سیستم به وسیله یک موتور احتراقی گاز سوز به حرکت در می آید و بخار مبرد خروجی از اواپراتور را متراکم می کند تا با فشار بالاتری راهی کندانسور شود. در کندانسور دمای بالای بخار مورد از طریق سیال واسطه وارد محیط می شود و به دلیل افت دمای ایجاد شده در ماده مبرد تبدیل به مایع شده و در واقع عملیات چگالش در کندانسور رخ می دهد. سپس بعد از عبور از کندانسور مجدداً به شیر انبساط میرسد و این سیکل به طور پیوسته در سیستم تکرار می شود.

نحوه عملکرد سیستم گرمایش و سرمایش GHP

مطالعه بیشتر:

اواپراتور چیست؟

انواع کمپرسور؟

شیرآلات صنعت تهویه و تبرید 

نحوه عملکرد گرمایش سیستم GHP

در فصل سرد سال زمانی که در داخل خانه و هر جای دیگر به گرمایش نیاز داریم کل موجود در یونیت های داخلی نقش کندانسور هوایی را ایفا خواهند کرد. مبرد با دما و فشار بالای خروجی از کمپرسور وارد لوله های این کویل شده و با حرکت هوای داخل از کنار لوله ها عملیات گرمایش اتفاق می افتد‌.

نحوه عملکرد سرمایش سیستم GHP

در فصول گرم سال هنگام که در داخل خانه یا هر جای دیگری به سرمایش نیاز داریم کویل موجود در یونیت های داخلی نقش اواپراتور را ایفا خواهند کرد. پس از آنکه مورد از شیر انبساط عبور کرد وارد لوله های کوچک شده و با تبخیر مورد گرمای محیط جذب سیستم می شود و با این کار دمای خانه کاهش پیدا میکند.

مطالعه بیشتر:

اجزای تشکیل دهنده سیستم GHP

• کمپرسور

کمپرسور ها مهم ترین جزوه تشکیل دهنده سیستم های تهویه مطبوع می باشد وظیفه کمپرسور متراکم سازی گاز مبرد می باشد.

• شیر سه طرفه

دو عدد از این شیرهای سه طرفه در سیستم GHP قرار گرفته است که یکی از عملکرد مشابه ترموستات دارد و دیگری تعیین می‌کند فرآیند کاهش دما توسط آب در کدام قسمت اولویت بیشتری دارد.

• اکومولاتور

اکومولاتور قبل از ورودی کمپرسور قرار می‌گیرد و وظیفه آن جلوگیری از ورود مبرد مایع به داخل کمپرسور می باشد.

• ساب کولر

ساب کولر بعد از کندانسور قرار گرفته و وظیفه آن عبور ماده مبرد به صورت مایع با خلوص بالا به سمت شیر انبساط می باشد.

• مافلر

این قطعه صلح صدای خروجی اگزوز را به شکل چشمگیری کاهش می دهد

• مبدل حرارتی

وظیفه مبدل حرارتی دفع حرارت اگزوز به وسیله گردش آب سرد در حالت سرمایش می باشد.

اجزای تشکیل دهنده سیستم GHP

مطالعه بیشتر:

مزایای سیستم GHP

• کاهش هزینه برق

کاهش هزینه برق جدا از کاهش مصرف برق است. در واقع هزینه برق مصرفی در ساعت پرمصرف گران‌تر از ساعت کم مصرف است. این نکته چند سالی است که در ایران نیز اجرا می‌شود و پیک مصرف برق در روز و شب بنابر نوع فصل کمی متغیر است بنابراین ساختمان هایی که از سیستم EHP به منظور تهویه مطبوع استفاده می‌ کنند در ساعات پیک مصرف برق هزینه بسیار بیشتری را تحمل می کنند.

• کاهش مصرف برق

استفاده از موتور گازسوز چه مزایا و نکات مثبتی می تواند داشته باشد مهم ترین تاثیر آن کاهش مصرف برق است. بررسی ها نشان داده که در صورت استفاده از موتور گازسوز به‌جای الکتروموتور ۹۰ درصد کاهش مصرف برق خواهیم داشت چرا که بیشترین مصرف انرژی الکتریکی توسط الکتروموتوری این است که محرک کمپرسور در سیکل تبرید می باشد.

• هزینه کمتر مصرف گاز نسبت به برق

به طور کلی هزینه گاز مصرفی در مقایسه با مصرف بر همواره کمتر است این فاکتور به ویژه در کشور ما ایران به دلیل وجود منابع عظیم گاز طبیعی به مراتب مهم تر می باشد و مورد توجه مشتریان و کارفرمایان قرار گرفته است‌. اگر در سیستم GHP از یک موتور گاز سوز با راندمان بالا استفاده شود هزینه تامین توان مورد نیاز سیکل تبرید در سیستم های تهویه مطبوع کاهش می یابد البته بایستی توجه داشت که این مزیت ویژه بستگی به میزان بهای انرژی گاز و برق دارد و باید به صورت جغرافیایی و محلی مورد بررسی قرار گیرد.

• کاهش اتلاف انرژی

در صورتی که از گاز طبیعی در ساختمانها و یا برج‌های مرتفع استفاده کنیم هزینه تامین انرژی آن به مراتب کمتر از سیستمEHP است چون انرژی گاز نسبت به برق از منبع تولید و قرار گرفتن در شبکه توزیع و تا رسیدن به منازل مسکونی اتلاف بسیار کمتری دارد. تولید برق در نیروگاه ها و باعث خود از سوخت های فسیلی علاوه بر ایجاد الودگی هوا هزینه زیادی نیز دارند و از طرفی مقدار زیادی از انرژی الکتریکی در هنگام تولید و توزیع آن در شبکه اتلاف می شود‌. اما در سیستم GHP مقدار زیادی از انرژی ورودی حاصل از گاز طبیعی توسط سیستم مصرف می‌شود و همین موضوع علاوه بر کاهش میزان آلایندگی بهینه سازی مصرف انرژی را در پی دارد.

مزایای سیستم GHP

مطالعه بیشتر :

سیستم GHP در زمینه سرمایش و گرمایش کاربرد وسیع دارد اما توصیه می شود از این سیستم در کشورها و شهرهای بیشتر استفاده شود که هزینه گاز نسبت به هزینه برق کمتر باشد .

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت مهندسی و بازرگانی راهبرد انرژی درفک (رادکو) آماده ارائه هر گونه مشاوره تخصصی در این زمینه می‌باشند.

راههای ارتباط با ما

  • تلفن های تماس با ما

    دفتر تهران:28428609-021

    تلفن همراه:09385059681 

     ساعت پاسخگویی : شنبه تا پنجشنبه  ساعت 9 الی 18

  • آدرس ایمیل

    واحد بازرگانی و فروش:

    sm@radcoir.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[promo_modern promo_type=’custom’ page_link=’144′ post_link=’4343′ portfolio_link=’94’ custom_link=’http://www.radcoir.com/shop/’ promo_image=’http://www.radcoir.com/wp-content/uploads/2019/08/فروش-محصولات-تهویه-مطبوع-سرکت-راهبرد-انرژی-درفکرادکو.jpg’ attachment=’2885′ attachment_size=’full’ new_title=’ محصولات شرکت رادکو ‘ extratag=” img_size=’gallery’ heading_size=’30’ extra_bg=’#0074aa’ overlay=’0.6′ overlay_start=’10’ overlay_end=’50’ custom_class=” av_uid=’av-k790fwec’ admin_preview_bg=”][/promo_modern]

جانسون کنترل
سانیسو-روغن کمپرسور سانیسو

گاز مبرد R507

گاز مبرد R507: گازR507 از دسته گازهای HFC است که ترکیبی آزئ…

گاز مبرد R404a

گاز R404a : این گاز به عنوان یک گاز ترکیبی از خانواده گا…

گاز مبرد R407C

گاز مبرد  R407C:   گاز مبرد فریونی R407C مخلوطی از گازه…
ازطریق واتساپ با ما در تماس باشید
ارسال از طریق واتساپ