تفاوت چیلر با مینی چیلر

کارکرد مینی چیلرها هم مشابه چیلر می باشد این دستگاه‌ها فقط توسط کندانسور هوا را خنک می‌سازند. در نتیجه نیازی به برج خنک ‌کننده ندارند. این چیلرهای کوچک به طور کلی جمع و جور هستند و بدون نیاز به موتورخانه در اماکن مورد نیاز نصب می‌شوند.

تفاوت چیلر و مینی چیلر

چیلر و مینی چیلر هر دو دارای فرآیند و سیکل مشابهی هستند هر دوی این سیستم های تبرید دارای یک کمپرسور، کندانسور و اواپراتور هستند که عملیات مشابهی با یکدیگر را صورت می دهند. همچنین عملیات منبسط کردن مایع مبرد خروجی از کندانسور را از طریق یک نوع شیر انبساط انجام می دهند. چیلرها و مینی چیلرها بهترین گزینه برای استفاده در دستگاه‌هایی هستند که به کنترل دقیق دما نیاز دارند.

مقایسه چیلر و مینی چیلر

  • در مجتمع های مسکونی و ساختمان های اداری بزرگ، به علت تعداد واحدها عملاً امکان استفاده از مینی چیلر وجود ندارد. چراکه طبیعتاً مینی چیلرها در مجموع مساحت بسیار بیشتری را برای نصب اشغال می کنند. بنابراین با انتخاب چیلر مرکزی می توان از فضای موجود استفادۀ مفید تری داشت. بویژه آنکه این روزها ایجاد فضایی تحت عنوان Roof garden در پشت بام ساختمان ها بسیار مرسوم شده است.

مقایسه چیلر و مینی چیلر

  • بکارگیری مینی چیلر برای هر واحد از ساختمان، به منزله کنترل مستقلِ مصرف برق خواهد بود. امتیازی که برای مینی چیلرها در مقایسه با چیلر مرکزی بارها عنوان می شود. اما امروزه می توان به کمک سیستمی بنام اندازه گیر انرژی سهم برق مصرفی هر واحد از چیلر مرکزی را برآورد نمود. سیستمی که با اندازه گیریِ دبی و دمای آب ورودی و خروجیِ هر واحد می تواند میزان مصرف انرژی آن واحد از ساختمان را محاسبه کند.
  • خرابیِ چیلر مرکزی به معنای خارج شدن کل ساختمان از سرویس خواهد بود. در شرایطی که از کار افتادن یک یا دو دستگاه مینی چیلر، تمامِ ساختمان را دچار مشکل نمی کند. اما می بایست به این موضوع نیز توجه داشت که درصد کمی احتمال خرابیِ چیلر وجود دارد. ضمن آنکه استفاده از چند کمپرسور در چیلر مرکزی قابلیت اطمینان سیستم را بالا می برد. بعلاوه بکارگیریِ دو چیلر نیز یکی دیگر از راه حل هایی است که مطرح می باشد.

فرق بین مینی چیلر و چیلر

  • سرویس و نگهداری مینی چیلرها، علاوه بر اینکه زمان بیشتری می طلبدهزینه بالاتری را نیز به همراه خواهد داشت چراکه در واقع راه اندازی و تعمیر یک دستگاه مینی چیلر به لحاظ فنی تفاوت چندانی با یک چیلر مرکزی نخواهد داشت.

مقایسه مینی چیلر ها و چیلر ها بر اساس ظرفیت تبرید دستگاه

مهم‌ترین تفاوت مینی چیلرها و چیلرها در ظرفیت تبریدی دستگاه است که در بازار فروش به آن تناژ تبرید یا تن تبرید نیز گفته می‌شود. مینی چیلرها معمولاً تا بیست تن تبرید طراحی و ساخته می‌شوند. این در حالی است که طراحی چیلرهای صنعتی تازه از بیست تن تبرید شروع شده و تناژ دستگاه می‌تواند خیلی بالاتر از این اعداد باشد. دلیل تفاوت ظرفیت تبرید دستگاه نیز به کارایی آن برمی‌گردد. از چیلرهای صنعتی اغلب برای خنک سازی محصولات صنعتی یا طراحی فرایندهای صنعتی استفاده می‌شود. در این موارد گفته شده نیاز به سرمایش با حجم بالا و دمای پایین‌ تری است.

این در صورتی است که اغلب از مینی چیلرها به عنوان چیلر خانگی یا آپارتمانی نام برده می ‌شود و مهم‌ترین استفادۀ آن‌ها سرمایش محیط های ساختمانی و فضاهای اداری و تجاری است. به همین خاطر نیازی نیست که دستگاه با ظرفیت تبریدی بالایی تولید شود. البته اگر تحت شرایط خاصی نیاز به مینی چیلری با ظرفیت بالاتر وجود داشته باشد، امکان طراحی و ساخت آن وجود دارد.

مقایسه قیمت مینی چیلر و چیلر

مطالعه بیشتر:

مقایسه مینی چیلر ها و چیلر ها بر اساس قطعات ساخت

مینی چیلرها نیاز به تجهیزات کنترلی زیادی ندارند و همینکه ایمنی دستگاه در مصارف خانگی تضمین شود کفایت می‌کند. اما اوضاع برای چیلرها و به خصوص چیلرهای صنعتی متفاوت است. نوع آب خنک این چیلرها که عملاً نیاز به یک برج خنک کننده خواهد داشت. برج خنک کننده‌ای که فضای زیادی را اشغال می‌کند و هزینه‌های بیشتری را برای خریدار می‌تراشد. علاوه بر مسئلۀ برج خنک کننده، کنترل دستگاه‌های چیلر در صنایع از اهمیت بالایی برخوردار است.

نخست به این دلیل که چیلرها جزء تجهیزات گران قیمت صنعتی دسته بندی می‌شوند و دلیل دیگر هم اینکه خرابی این دستگاه‌ها می‌تواند به دیگر دستگاه‌های صنعتی نیز آسیب وارد کند. دربارۀ نوع کمپرسور این دستگاه‌های سرمایشی هم که بحث کردیم. در مینی چیلرها اغلب از کمپرسورهای اسکرال استفاده می‌شود که دارای قطعات متحرک کمتری نسبت به دیگر کمپرسورهای موجود در بازار است. درحالی که برای چیلرها معمولاً کمپرسورهای پیستونی، اسکرو سانتریفیوژی و روتاری در اولویت قرار دارند.

مقایسه مینی چیلر ها و چیلر ها بر اساس قطعات ساخت

مطالعه بیشتر:

سیستم vrf چیست؟

تجهیزات و لوازم کنترل و اندازه گیری

تفاوت چیلر و مینی چیلر از نظر نوع کمپرسور

در مینی چیلرها به دلیل اینکه تناژ کمتری دارند از کمپرسورهای نوع اسکرال و در شرایط خاص آب و هوایی  از نوع پیستونی است. کمپرسورهای اسکرال از کم استهلاک ترین و پرکاربردترین انواع کمپرسورها می باشند.از ویژگی های دیگر کمپرسور نوع اسکرال نسبت به انواع دیگر کمپرسور صدا  لرزش و قیمت بسیارکمتر می باشد.

از این کمپرسور برای مکان‌های دارای حجم تراکم گاز زیاد استفاده می‌شود. در این کمپرسورها اتلاف انرژی کمتری اتفاق می‌افتد و به دلیل ساختار ساده‌تر و استفاده از قطعات کمتر دارای قابلیت اطمینان بالاتری هستند.

تفاوت چیلر و مینی چیلر از نظر نوع کمپرسور

مطالعه بیشتر:

اواپراتور چیست؟

انواع کمپرسور؟

شیرآلات صنعت تهویه و تبرید 

گاز در این نوع کمپرسور به صورت دائمی و یکنواخت تخلیه می‌شود، به همین دلیل در هنگام استفاده لرزش و صدای کمتری تولید می‌کنند.هم چنین کمپرسور اسکرال دارای بازده بالا و طول عمر زیادی نیز می باشد ؛ اما در چیلرها از کمپرسور پیستونی، اسکرال، اسکرو و سانتریفیوژ استفاده می‌شود که باید هر کدام از آن‌ها با توجه به محیط و نوع کاربردی که برای چیلر تعیین شده است انتخاب شوند .

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت مهندسی و بازرگانی راهبرد انرژی درفک (رادکو) آماده ارائه هر گونه مشاوره تخصصی در این زمینه می‌باشند.

راههای ارتباط با ما

  • تلفن های تماس با ما

    دفتر تهران:28428609-021

    تلفن همراه:09385059681 

     ساعت پاسخگویی : شنبه تا پنجشنبه  ساعت 9 الی 18

  • آدرس ایمیل

    واحد بازرگانی و فروش:

    sm@radcoir.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[promo_modern promo_type=’custom’ page_link=’144′ post_link=’4343′ portfolio_link=’94’ custom_link=’http://www.radcoir.com/shop/’ promo_image=’http://www.radcoir.com/wp-content/uploads/2019/08/فروش-محصولات-تهویه-مطبوع-سرکت-راهبرد-انرژی-درفکرادکو.jpg’ attachment=’2885′ attachment_size=’full’ new_title=’ محصولات شرکت رادکو ‘ extratag=” img_size=’gallery’ heading_size=’30’ extra_bg=’#0074aa’ overlay=’0.6′ overlay_start=’10’ overlay_end=’50’ custom_class=” av_uid=’av-k790fwec’ admin_preview_bg=”][/promo_modern]

جانسون کنترل
سانیسو-روغن کمپرسور سانیسو

گاز مبرد R507

گاز مبرد R507: گازR507 از دسته گازهای HFC است که ترکیبی آزئ…

گاز مبرد R404a

گاز R404a : این گاز به عنوان یک گاز ترکیبی از خانواده گا…

گاز مبرد R407C

گاز مبرد  R407C:   گاز مبرد فریونی R407C مخلوطی از گازه…
ازطریق واتساپ با ما در تماس باشید
ارسال از طریق واتساپ