سیستم تهویه مطبوع مترو

تهویه مترو به دلیل رفت و آمد و حضور تعداد زیادی از مسافران در تونلها، قطارها و ایستگاه های مترو اهمیت ویژه ای دارد. اجزای مترو شامل تونلها و ایستگاه ها هستند که هوای داخل آنها باید در شرایط عادی و اضطراری دائما تهویه شود، تا در مواقع عادی شرایط مطلوبی برای افراد و در مواقع ضروری امکان نجات برای افراد فراهم گردد.

در حالت عادی قطارهای مترو با سیستم برق کار می کنند بنابراین آلودگی ناشی از سوخت های فسیلی در این بخش وجود ندارد . بنابراین تمرکز باید برای از بین بردن گرما ناشی از تجهیزات و لوازم موجود در ایستگاهها، تونل، افراد و قطارها توجه شود.

سیستم تهویه مترو در ایستگاه های زیرزمینی سیستم تهویه مکانیکی است که دارای تجهیزات لازم جهت تهویه هوا می باشد و در سالن های تهویه ایستگاه و سالن های تهویه تونل که جنب سالن های تهویه ایستگاه ساخته شده اند نصب شده است . کیفیت هوا در ایستگاه مترو بسته به تهویه و طراحی ایستگاه متفاوت است.

سیستم تهویه مطبوع مترو شامل سه بخش اصلی تهویه تونل، تهویه درون قطار و سیستم تهویه ایستگاه های مترو می شود.

تاسیسات مکانیکی مترو کمک شایانی به وارد کردن هوای تازه و تعویض آن با هوای قبلی، می کند همچنین موجب تغییر دما، رطوبت در مترو و فیلتر کردن هوای آلوده  می شود تا شرایط محیطی مناسبی برای افرادی که در آنجا حضور دارند فراهم گردد.

سیستم تهویه مطبوع مترو

مطالعه بیشتر:

اواپراتور چیست؟

انواع کمپرسور؟

شیرآلات صنعت تهویه و تبرید 

تجهیزات هواساز ایستگاه مترو

  • کانال های توزیع و هدایت هوا

  • دریچه های خروجی هوا و کیوسک های ورودی هوا

  • صداگیرها جهت کاهش صدا

  • دمپرها معمولی ( جهت هدایت هوا به سیستم )

  • دمپرهای دود (جهت هدایت دود به خارج ایستگاه)

  • هواشوی (حوضچه آب، نازل، اتصالات، شیرآلات و پمپ)

  • فن محوری

  • تابلوی (MCC) Motor control center

از دو نوع سیستم می توان به عنوان سیستم تهویه در ایستگاه مترو استفاده نمود

1- سیستم ایرواشر(زنت) و بویلر

بهترین سیستم برای مناطق با آب و هوای خشک و نیمه خشک مانند شهرهای تهران، کرج، اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز مناسب ترین دستگاه، ایرواشر یا زنت به همراه بویلر است.

دستگاه زنت چیست ؟

دستگاه زنت یکی از دستگاه های سیستم تبخیری در سیستم تهویه مطبوع می باشد و یکی از ساده ترین سیستم های سرمایشی و گرمایشی در صنعت تهویه مطبوع است .

دستگاه زنت دو منظوره است و علاوه بر سرمایش و گرمایش را نیز تنظیم می کند . این دستگاه بانام ز(زمستان ) ن (نیمه ) ت (تابستان ) به این دلیل نام گذاری شده است که چهار فصل بودن آن را نمایان می کند .این دستگاه ساخت ایران است .

دستگاه زنت از کولر آبی بزرگ تر است و در فصل تابستان مانند کولر آبی ، هوا را از محیط خارجی دریافت و پس از عبور از میان پوشال های خیس ، فضای داخل را خنک می کند .پمپ آب را از طریق تشتک به سمت پوشال ها هدایت می کند . چرخش فن باعث ایجاد هوا روی پوشال ها می شود . از تبخیر آب درون پوشال ها و عبور جریان هوا سبب تولید هوای خنک می شود . در فصل زمستان هم بعد از ترکیب هوای بازگشتی با درصد معینی از هوای تازه خارج از ساختمان بعد از عبور از کویل گرمایش که آب گرم آن از موتورخانه یا پکیج تامین می شود ، دمای مد نظر را برای محیط ایجاد می کند .

دستگاه زنت در سیستم تهویه مترو

اصول کارکرد زنت مانند هواساز و ایرواشر بوده است.

مطالعه بیشتر:

سیستم vrf چیست؟

تجهیزات و لوازم کنترل و اندازه گیری

اجزای دستگاه زنت

  • دریچه ورود هوای تازه
  • دریچه خروج هوای سرد یا گرم
  • کویل آب گرم
  • پدهای سلولوزی
  • پمپ آب
  • سیستم رطوبت زن
  • فن و موتور الکتریکی
  • دمپر
  • فیلتر(فیلتر هایی مناسب نیاز مصرف کننده )
  • سیستم کنترلی
  • کویل آب گرم یا مبدل حرارتی
  • سیستم رطوبت زن در زمستان
  • دریچه های هوای تازه و هوای رفت و برگشتی

2- سیستم هواساز، چیلر و بویلر

هواساز

در تعریف هواساز(Air handling unit )با نام اختصاری AHU می توان گفت یک مجموعه ای از تجهیزات که متشکل از یک یا چند فن و سایر تجهیزات لازم برای انجام یک یا چند کار در گردش ، تمیز کردن ، گرم کردن ، خنک کردن ، مرطوب کردن ، رطوبت زدایی و ادقام کردن هوا  … نام برد .اگرچه بسیاری از تکنولوژی های بکار رفته در دستگاه هواساز برای دهه ها بدون تغییر باقی مانده است ، تعدادی از تجهیزات به کار رفته در هواساز جدید هستند و در صورت استفاده به جا از آنها اثر مهمی در تهویه مطبوع خواهند داشت .

آب گرم و یا آب سردی که در کویل های هواساز جریان می یابد توسط بویلر یا پگیج(گرم کردن آب ) و توسط چیلر (سرد کردن آب)یا مینی چیلر تامین می شود .و در تابستان آب سرد و در زمستان آب گرم در کویل ها جاری می شود .هواساز عمدتا دارای اجزایی شامل : استراکچر ، بدنه ، فن ، الکتروموتور ، فیلترهای هوا ، کویل های سرمایشی و گرمایشی ، افشانک های رطوبت زنی ، دمپرهای هوای ورودی و خروجی و هوای برگشتی و تجهیزات کنترلی می باشد.AHU  برای کنترل پارامترهای زیر از فضا استفاده می شود :

  • درجه حرارت
  • رطوبت
  • حرکت هوا
  • پاکیزگی هوا

هوا ساز ها معمولا در زیر زمین، پشت بام یا کف ساختمان قرار دارند . برخی از ساختمان ها مخصوصا ساختمان های بلند مرتبه فقط یک هواساز بزرگ دارند که معمولا در سقف قرار دارند . و هوای کل ساختمان را تامین می کنند .هدف هوا ساز چیست ؟هواساز هوا را کنترل می کند و همچنین هوا را در داخل ساختمان توزیع می کند .

کاربرد هواساز در سیستم تهویه مترو

هواساز ها هوای تازه را از محیط خارج می گیرند و آن را تمیز می کنند ، گرم می کنند یا خنک می کنند ، ممکن است آن را مرطوب کنند و سپس از طریق مجاری اطراف به مناطقی که از پیش تعیین شده در داخل ساختمان منتقل کنند . اکثر واحدها دارای مجرای اضافی هستند تا هوای کثیف استفاده شده را از اتاق بیرون آورده و به AHU برگردانند ، و از طریق فن به جو باز می گردد. و ممکن است برخی از این هوای برگشتی دوباره به هوای تازه تبدیل شود تا باعث صرفه جویی در مصرف انرژی شود.

مطالعه بیشتر:

چیلر

چیلر دستگاهی است که به وسیله سیال خنک کننده در سیکل تبرید، سیال دیگر را(عمدتا آب) برای مصارف صنعتی یا تهویه مطبوع خنک می کند. این آب سرد در اواپراتورچیلر در سیستمهای صنعتی برای خنک کردن بخشی از ماشین آلات و در تهویه مطبوع برای خنک کردن هوا استفاده می شود و هوای سرد  را از طریق هواساز، فن کویل و.. انتقال می دهد.

چیلر در سیستم تهویه مترو

چیلر آبی (چیلر آب خنک)

چیلر آبی چیلری است که مبرد گرم به وسیله آب موجود در کندانسور خنک می شود و آب داخل کندانسور خودش گرم می شود و برای اینکه بتوان از آن مجددا استفاده کرد به برج خنک کننده ارسال می گردد و در آنجا بر اساس فرآیند انتقال حرارت بر اساس خنک شده و مجدد به چرخه باز می گردد. از برج خنک کننده در مناطقی با آب و هوای مرطوب نمی توان استفاده کرد زیرا برج خنک کننده (cooling tower ) در این مناطق کارایی لازم را نداشته و چیلر آبی بدون برج خنک کننده نمی تواند مبرد را خنک کند و همین طور میزان رسوب و خورندگی در مناطق مرطوب بیشتر است این عوامل کارایی چیلر آبی را کاهش می دهد وبهتر است از چیلر هوا خنک (چیلر هوایی ) استفاده شود .

چیلر هوایی

چیلر هوایی به این گونه عمل می کند که مبرد به وسیله هوا در داخل کندانسور خنک می شود و این عمل به کمک  تعدادی فن که هوا را از روی کویل های کندانسور عبور می دهند انجام می گیرد . چیلر های هوا خنک مانند چیلر آبی محدودیتی ندارد و نیاز به برج خنک کننده ندارد  و در تمام اقلیم ها قابل استفاده است و در صورت استفاده از این چیلر دیگر نیازی به استفاده از موتورخانه نیست . و چیلر هوا خنک در فضای باز یا پشت بام خانه قرار می گیرد و در صورتی که ساختمان کوچک باشد می توان به جای چیلر از مینی چیلر استفاده کرد.

مطالعه بیشتر:

بویلر

بویلر (boiler) (یا همان دیگ) وسیله ایست که در آن سیال عامل (معمولا آب ) گرم شده و یا به نقطه ی جوش خود می رسد. بویلر یک مخزن تحت فشار است که سیال در آن به درجه حرارت مورد نظر رسیده و مورد استفاده قرار می گیرد.

بویلرها معمولا برای تولید بخار (بویلر بخار) و آبگرم (بویلر آبگرم) تولید می شوند. سیال خروجی از بویلر جهت مصارف مختلفی از جمله تولید برق، حرکت لوکوموتیو، گرمایش محیط، رطوبت دهی به محیط و … استفاده می شود.

در صورتی که سیستم تهویه مطبوعی برای ایستگاه های مترو در نظر گرفته نشود در ساعات پر تردد نارضایتی افراد را به همراه دارد. درصورت خاموش شدن تهویه تونل، در برخی از ایستگاه ها سطح PM(ذرات معلق در هوا که مردم را تحت تاثیر قرار می دهد) می تواند دو برابر شود .

سیستم های تهویه مطبوع باید بتواند برای تمام افراد از جوان تا پیر مشکلی در استفاده از مترو نداشته باشند. و بتوانند در زمان حضور در مترو احساس آرامش داشته باشند.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت مهندسی و بازرگانی راهبرد انرژی درفک (رادکو) آماده ارائه هر گونه مشاوره تخصصی در این زمینه می‌باشند.

راههای ارتباط با ما

  • تلفن های تماس با ما

    دفتر تهران:28428609-021

    تلفن همراه:09385059681 

     ساعت پاسخگویی : شنبه تا پنجشنبه  ساعت 9 الی 18

  • آدرس ایمیل

    واحد بازرگانی و فروش:

    sm@radcoir.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[promo_modern promo_type=’custom’ page_link=’144′ post_link=’4343′ portfolio_link=’94’ custom_link=’http://www.radcoir.com/shop/’ promo_image=’http://www.radcoir.com/wp-content/uploads/2019/08/فروش-محصولات-تهویه-مطبوع-سرکت-راهبرد-انرژی-درفکرادکو.jpg’ attachment=’2885′ attachment_size=’full’ new_title=’ محصولات شرکت رادکو ‘ extratag=” img_size=’gallery’ heading_size=’30’ extra_bg=’#0074aa’ overlay=’0.6′ overlay_start=’10’ overlay_end=’50’ custom_class=” av_uid=’av-k790fwec’ admin_preview_bg=”][/promo_modern]

جانسون کنترل
سانیسو-روغن کمپرسور سانیسو

گاز مبرد R507

گاز مبرد R507: گازR507 از دسته گازهای HFC است که ترکیبی آزئ…

گاز مبرد R404a

گاز R404a : این گاز به عنوان یک گاز ترکیبی از خانواده گا…

گاز مبرد R407C

گاز مبرد  R407C:   گاز مبرد فریونی R407C مخلوطی از گازه…
ازطریق واتساپ با ما در تماس باشید
ارسال از طریق واتساپ