تفاوت هواساز حجم هوای متغیر VAV  با هواساز حجم ثابت CAV

حجم هوای متغیر VAV (Variable Air Volume) و حجم هوای ثابت CAV  نوعی سیستم توزیع کننده هوای گرم و سرد با حجم هوای متغیر و ثابت هستند که به صورت مرکزی است. سیستم VAV در ادارات بسیار رایج است. دلیل آن است که آنها در مقایسه با CAV (حجم ثابت هوا) بسیار کارآمدتر هستند.

هر دو هواساز با حجم متغیرو با حجم ثابت به لوله کشی آب سرد و لوله کشی آب گرم متصل هستند که سرمای آب توسط چیلر تامین می شود و گرما نیز توسط بویلر که با گرم و سرد شدن کویل ها و دمیدن فن هواساز بر روی آنها هوای گرم یا سرد وارد محیط ساختمان می شود.

هوا ساز حجم هوای متغیر

مطالعه بیشتر:

اواپراتور چیست؟

انواع کمپرسور؟

شیرآلات صنعت تهویه و تبرید 

هوا ساز حجم هوای متغیر

اگر دمای کویل های هواساز (کویل آب گرم و کویل آب سرد) ثابت باشد و مقدار هوای عبوری از فن متغیر(اینورتر) از روی آن تغیر کند، حجم هوای سرد یا گرم بیشتر یا کم تر شود وارد ساختمان شود.به این سیستم حجم هوای متغیر یا VAV  گفته می شود. زیرا دما کویل ها ثابت هستند و حجم هوا با سرعت فن تغییر می کند .

مطالعه بیشتر:

مینی چیلر

فن کویل

هواساز با حجم ثابت

اگر دمای کویل های هواساز (کویل آب گرم و کویل آب سرد) متغیر باشد و مقدار هوای عبوری از فن ثابت و به مقدار مشخص هوا را عبور دهد ، حجم هوای سرد یا گرم بیشتر یا کم تر نشود  و وارد ساختمان شود.به این سیستم حجم هوای ثابت یا CAV  گفته می شود. زیرا دما کویل ها متغیرهستند و حجم هوا با سرعت مشخص و ثابت حرکت  می کند . در این نوع به این دلیل که برای تغییر دائم دمای کویل ها، کمپرسور دائما تحت حالت های مختلف کار کرده، در نتیجه دچار فرسایش می شوند.

هواساز VAV

VAV باعث منطقه بندی داخل ساختمان می شود. این شرایط ایده آل است زیرا هر اتاق در یک ساختمان بار گرمایش / سرمایش کمی متفاوت را تجربه می کند. سیستم های VAV به هر اتاق امکان کنترل میزان خنک سازی و احتمال گرمایش را به صورت جداگانه می دهد. هر اتاق توسط هواساز اصلی و مجاری تامین می شود. قسمتهای مختلف ساختمان ممکن است هواساز و مجاری اختصاصی داشته باشد، به عنوان مثال ضلع جنوبی و شمالی یک ساختمان یا طبقه های انتخاب شده بسته به عملکرد آن دارد.

هواساز دارای کانال تامین هوای تازه و کانال تامین هوای بازگشتی است. هردو مجرا در ساختمان قرار می گیرند و کوتاهترین مسیر را طی می کنند تا هوای مطبوع به اتاق ها برسد. مجرای تامین هوا، هوای تازه را ارسال می کند و مجرای برگشت هوا، هوای کثیف را بیرون می کشد.

دمای هوا در سیستم VAV در حدود 13 درجه سانتیگراد است. این هوا در امتداد مجرای اصلی جریان پیدا می کند، و دوباره از طریق مجرای بازگشت دمیده می شود و به هواساز اصلی می رسد.

بنابراین تفاوت اصلی در سیستم VAV، در مقایسه با سیستم CAV، ترمینال VAV است. هر جعبه VAV یک منطقه خاص (اتاق یا گروهی از اتاق ها) را سرویس می دهد. جعبه VAV از طریق کابل به یک ترموستات که در داخل اتاق یا منطقه قرار دارد متصل می شود. اگر ترموستات برای تامین تقاضای سرمایش نیاز به افزایش یا کاهش دبی داشته باشد، به ترمینال VAV نشان می دهد.

مطالعه بیشتر:

برج خنک کننده چیست؟

کندانسور چیست؟

مزایای سیستم VAV

1- سرعت متغیر سرعت فن را متناسب با نیازهای فضایی تنظیم می کند.

2- سرعت پایین فن منجر به سیستم بی صدا می شود.

3- الگوریتم کنترل سریعتر به نقاط تنظیم شده می رسند و به افراد در یک محیط هستند این امکان را می دهند که یک محیط راحت ترو لذت بخش تر دادشته باشند.

4- صرفه جویی در انرژی و راحتی را تضمین می کند.

مزایای سیستم VAV

مطالعه بیشتر:

سیستم vrf چیست؟

تجهیزات و لوازم کنترل و اندازه گیری

کار VAV  چگونه است؟

VAV  دارای محرک داخلی است و با کار با فن ترمینال و تنظیم جریان هوای مطبوع به فضا، دمای منطقه را حفظ می کند. ساختمان هایی که شرایط بارگیری متنوعی دارند با کنترل گرمای اضافی ترمینال محلی قابل پشتیبانی هستند.

مطالعه بیشتر :

تفاوت بین چیلر و مینی چیلر

هواساز|قیمت هواساز |خرید هواساز| انواع هواساز

اجزای جعبه VAV

بدنه: به محفظه در بر گیرنده مجموعه گفته می شود.

ورودی: مقطع دایره ای شکل است که جعبه را به کانال متصل می کند.

دمپر: دمپر جزئی است که با باز و بسته شدن آن حجم هوای ورودی تغییر می کند.

شفت دمپر: ابزاری است که اجازه گردش دمپر را می دهد. شفت متصل به موتور بوده و با ترموستات نیز در ارتباط است.

فن: جزئی  از جعبه است که سرعت هوا را تغییر می دهد.

کویل : این کویل ها به جعبه اضافه شده تا حجم هوا را با توجه به درجه حرارت طراحی شده اتاق تامین نماید.

ترموستات : در فضا قرار گرفته و درجه حرارت اتاق را کنترل می کند.

مطالعه بیشتر :

هواساز VAV

مطالعه بیشتر:

مهندسان HVAC بسته به نوع کاربرد می توانند از بین سیستم های CAV  و VAV یکی را انتخاب کنند . در حالی که یک سیستم CAV از دمای هوا متغیر و جریان ثابت استفاده می کند، سیستم VAV دمای ثابت و جریان متغیر را حفظ می کند. سیستم های CAV برای برنامه های تک منطقه ای که بار تغییرات کمی را تجربه می کند، مناسب ترند، در حالی که سیستم های VAV بهترین گزینه برای برنامه های چند منطقه ای با بار دائمی در حال تغییر هستند.

لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و انتخاب مناسب ترین دستگاه برای پروژه خود و نیز استعلام قیمت آنها با مهندسان ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت مهندسی و بازرگانی راهبرد انرژی درفک (رادکو) آماده ارائه هر گونه مشاوره تخصصی در این زمینه می‌باشند.

راههای ارتباط با ما

  • تلفن های تماس با ما

    دفتر تهران:28428609-021

    تلفن همراه:09385059681 

     ساعت پاسخگویی : شنبه تا پنجشنبه  ساعت 9 الی 18

  • آدرس ایمیل

    واحد بازرگانی و فروش:

    sm@radcoir.com

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

[promo_modern promo_type=’custom’ page_link=’144′ post_link=’4343′ portfolio_link=’94’ custom_link=’http://www.radcoir.com/shop/’ promo_image=’http://www.radcoir.com/wp-content/uploads/2019/08/فروش-محصولات-تهویه-مطبوع-سرکت-راهبرد-انرژی-درفکرادکو.jpg’ attachment=’2885′ attachment_size=’full’ new_title=’ محصولات شرکت رادکو ‘ extratag=” img_size=’gallery’ heading_size=’30’ extra_bg=’#0074aa’ overlay=’0.6′ overlay_start=’10’ overlay_end=’50’ custom_class=” av_uid=’av-k790fwec’ admin_preview_bg=”][/promo_modern]

جانسون کنترل
سانیسو-روغن کمپرسور سانیسو

گاز مبرد R507

گاز مبرد R507: گازR507 از دسته گازهای HFC است که ترکیبی آزئ…

گاز مبرد R404a

گاز R404a : این گاز به عنوان یک گاز ترکیبی از خانواده گا…

گاز مبرد R407C

گاز مبرد  R407C:   گاز مبرد فریونی R407C مخلوطی از گازه…
ازطریق واتساپ با ما در تماس باشید
ارسال از طریق واتساپ